[scheikunde] Hydratie en vorming van metaalcomplexen proef1

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Hydratie en vorming van metaalcomplexen proef1

ik kreeg een practicum op school ,ma kmoe zo dingen verklaren en da ga nie zo goe:s

so,ik zoek dus hulp :) :oops:

PROEF1

1)doe in een vuurvaste proefbuis een weinig CUSO4en 5H2O

Tot welke verbindingsklasse behoort die stof???

2)Verwarm de proefbuis tot de stof van kleur verandert-->het word wit

verklaring + reactie vergelijking???ik heb CUSO4+CO2-->CO

+CUSO2 ma kweet de verklaring nie en kweet dus nie of da juist is :)

3)Voeg vervolgens bij de afgekoelde drge stof enkele druppels water

het wodt terug blauw ma wa is de verklaring???

PROEF2

1)Doe in een vuurvaste proefbuis een weinig CoCl2en 6H2O

verwarm het tt de stof van kleur verandert-->het verandert van roze naar paars

wat is hier de verklaring+reactie ervan ??ik heb CoCl2+CO2-->CO2+CoCl2ma kweet nie of da juist is :s

2)Voeg er enkele druppels water bij , het wordt weer roze

Wa is hier de verklaring van ??? :oops:

En kheb nog een kleine vraag wa is een complex eigenlijk?? Afbeelding
check my space: spaces.msn.com/members/rmondy en geef daar je mening op mijn weblog

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydratie en vorming van metaalcomplexen proef1

Het lijkt me sterk dat je hiervoor geen uitleg/leesstof hebt gekregen, maar goed. Ik zal je iig een hint geven door de gebruikte stoffen op de juiste manier te noteren, misschien herken je het dan:

CuSO4.5 H2O

CoCl2.6 H2O

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Hydratie en vorming van metaalcomplexen proef1

Deze stoffen bevatten water moleculen, welke aan de metaal ionen zijn gekoppeld als ligand. Op deze manier krijg je een complex.

In kopersulfaat zitten er vier watermoleculen aan het koper ion en in cobalt chloride zitten er zes stuks aan het cobalt ion. In kopersulfaat zit ook nog één water molecuul los in het kristalrooster.

Bij verhitten verlies je die watermoleculen. Het complex Cu(H2O)42+ verliest zijn water en daardoor krijg je een vrij ion Cu2+. Complexen (met bijvoorbeeld water) hebben een andere kleur dan vrije metaal ionen.

Met cobtalt gebeurt ook zoiets, zelf kun je nu wel afleiden wat precies.

Een complex is een verbinding waarbij een molecuul of ion met een vrij electronenpaar (bijvoorbeeld water, ammoniak, nitriet, cyanide, thiocyanaat, .....) dit electronenpaar deelt met een ander molecuul of ion, welke nog ruimte heeft in zijn buitenste electronenschil.

Bij Cu(H2O)42+ bieden de water moleculen een vrij electronenpaar en deze worden gedeeld met het koper-ion. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld F3B:NH3, waarbij :NH3 zijn vrije paar : deelt met F3B. In de schil voor B is nog ruimte voor twee electronen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hydratie en vorming van metaalcomplexen proef1

Merci voor julli!e hulp hé Afbeelding

thnx
check my space: spaces.msn.com/members/rmondy en geef daar je mening op mijn weblog

Reageer