excel

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 21

excel

Hoe zit het dan met dezelfde functie: als ik alleen 1, 2, 3, 4, en 5 wil goedkeuren in een bepaalde cel maar deze functie aan meerdere cellen wil geven? Hoe doe ik dit? Dus een als functie met meerdere cellen. Alvast bedankt!!!!! 8-[

Re: excel

Ik begrijp je vraag niet goed, bedoel je dat als in een cel een getal 1t/m 5 voorkomt de het resultaat goed moet opleveren en dat je deze funktie wilt kopieren naar andere cellen of bedoel je dat indien in een van de cellen een getal 1 t/m 5 voorkomt het resultaat goed moet zijn?

Gerard

Berichten: 21

Re: excel

Beste Gerard,

Sorry voor mijn beknopte uitleg. Wat ik wil is het volgende:

Ik wil dat er in cel D5 alleen 1 of niks ingevuld kan worden (tevens ook in cel E5 alleen 2 of niks; in cel F5 alleen 3 of niks; in cel G5 alleen 4 of niks; en in cel H5 alleen 5 of niks). Nu krijg ik ook een foutmelding als ik niks invul en dit is niet de bedoeling. ( Afbeelding Ik vul de ALS en OF functie in cel J5 in.) Alvast bedankt voor je antwoord!!!!!

Groet,

Sytze

Berichten: 170

Re: excel

Bij data - validation (werk met engelstalige exel dus)

hier geef je aan niet elke waarde maar lijst

in deze lijst vul je voor d5 1in ; en " " hier zet ik een spatie als tekst werk ook allijd

in e5 dan natuurlijk 2 invullen

Grts

El Blanco

Re: excel

Is dit de formule onder J5 wilt hebben

dit levert bij mij geen foutmeldingen op als er een getal niet ingevuld wordt

=ALS(OF(D5=1;E5=2;F5=3;G5=4;H5=5);"GOED";"FOUT")

Gerard

Berichten: 21

Re: excel

Beste Gerard,

Formule is goed!!! Dank je wel!!!!!

Sytze

Berichten: 21

Re: excel

El Blanco,

Die van jou werkt ook goed!!! Ook bedankt!!!!!

Sytze

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: excel

Ik wil niet heel lullig doen 8-[ , maar die van Gerard dekt nog niet half de lading...

=ALS(EN(OF(D5=1;D5="");OF(E5=2;E5="");OF(F5=3;F5="");OF(G5=4;G5="");OF(H5=5;H5=""));"GOED";"FOUT")

Deze wel 8-[

Berichten: 170

Re: excel

=ALS(EN(OF(D5=1;D5="");OF(E5=2;E5="");OF(F5=3;F5="");OF(G5=4;G5="");OF(H5=5;H5=""));"GOED";"FOUT")
deeze klopt inderdaad ook.

maar waarom moeillijk maken als het makkelijk ook kan 8-[

ik denk dat mijn methode eenvoudiger is,

Ps heb diploma exel Afbeelding

grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: excel

Ik zal zeggen maak gebruik van de kennis van Jorim op dit gebied, want zo heb ik ook mijn laatste vak op HLO gehaald en daardoor mijn diploma kon ophalen 8-[

MvG Ron

Re: excel

Toch maar even een reactie,

Beide formules werken maar doen kompleet iets anders

de formule van mij toetst een OF funktie die waar als resultaat geeft indien een van de cellen de goede waarde bevat en niet zoals bij jorim een EN funktie die waar als resultaat geeft wanneer of de cellen 1,2,3,4,5 of 5 maal een lege string bevatten.

De vraag naar de invoercontrole was al beantwoord door El Blanco

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: excel

Je hebt helemaal gelijk, ik betrek er iets bij (EN()) wat hij (als ik zijn verhaal begrijp) helemaal niet wilt hebben 8-[

Berichten: 21

Re: excel

Beste mensen,

Veel dank voor al jullie geweldige formules!!! Die van Gerard werkt goed overigens. Nu heb ik weer een nieuwe, en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik wil een bepaalde waarde in een cel mee laten tellen voor een SOM, maar alleen als ie boven de 0 uitkomt. Hoe creeer ik een formule die bijvoorbeeld in cel M2 een som maakt, maar alleen de waarde meetelt in de SOM als ie boven de 0 uitkomt?????

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!!

Sytze Afbeelding

Beryllium: je nieuwe topic met exact deze vraag heb ik verwijderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: excel

Een som van welke cellen? Bedoel je dat de cellen die gesommeerd worden een waarde >0 moeten hebben om in de sommatie meegenomen te worden, of dat de som die in cel M2 wordt weergegeven alleen wordt weergegeven als de som > 0 is?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: excel

Sytze,

ik neem aan dat je deze funktie bedoeld,

SOM.ALS(F4:L4;">0")

We helpen je met plezier als je er niet uitkomt, maar tracht de volgende keer het zelf eens uit te zoeken met de helpfunktie van Excel

Gerard

Reageer