Studiehuis op de schop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

Studiehuis op de schop

Vanochtend op het journaal het studiehuis gaat weer op de schop, leerlingen hebben te weinig kennis en moeten te veel vakken doen.

Ben ik het helemaal mee eens, alle beta vakken zijn zo uitgekleed dat je ze net zo goed kan schrappen onderhand. Maarrrrrrrrrrr wat gaan ze eraan doen??? Afbeelding

Weer een volledige extra vreemde taal invoeren op het vwo... wat heb je daar nou aan????

Berichten: 857

Re: Studiehuis op de schop

Het werd tijd...mijn leraren klagen altijd over het lage niveau van de eerste jaar studenten chemie.

Ze moeten gewoon weer bezig gaan met de oude vertrouwde lessen. Meer contact uren tussen leraar en leerling zorgt voor meer kennis overdracht.

Maar dat de leerlingen te veel vakken hebben is echt enorme dikke onzin. Ik heb er nooit moeite mee gehad en het was ook niet veel..

Berichten: 1.153

Re: Studiehuis op de schop

dat was precies mijn reactie toen ik het las. Aan de ene kant wordt er gezegd dat de basis kennis te weinig is, maar aan de andere kant oplossing extra taal.

Maar toen ik verder las zag ik dat het toch wel erg op lijkt alsof de "oude" onderwijs vorm terug gaat komen. minder projecten die op een maatschappelijk iets zijn gebaseerd.

Maar het is volgens mij nog een idee van de staatsecretaris, dus we moeten maar gewoon afwachten. (en de studenten die stage komen lopen nog steeds eerst een basis cursus scheikunde geven)

Berichten: 485

Re: Studiehuis op de schop

misschien kunnen ze die extra basiscursus in die extra vreemde taal geven 8-[

ik vond het zo'n rare oplossing. Weer die talenmensen die hun vak weten te promoten en hun zin doordrukken Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: Studiehuis op de schop

tja beta blijft altijd achter..."is niet zo belangrijk, en alleen maar duur"

Berichten: 485

Re: Studiehuis op de schop

Allicht talen kosten namelijk niet zoveel.....

De begroting van een talenvak voor 1 jaar is qua materiaal 400 euro. Mijn begroting destijds voor het vak scheikunde was per jaar

6000 euro!! en mijn collega natuurkunde wilde graag 8000 euro. Ja dure vakken hoor schei en natuurkunde en biologie.

Ik zie het als volgt:

ELKE ONDERWIJSVERNIEUWING IS EEN VERKAPTE BEZUINIGING!!!

Studie huis -> meer zelfstandig werken -> minder docenten nodig

Vakoverstijging -> een docent kan twee vakken geven -> minder docenten nodig

Ze zijn heel slim in Den Haag, ze brengen het zo dat het onderwijzend personeel niet doorheeft dat het een bezuiniging is en ze lopen allemaal enthousiast en vrolijk achter de vernieuwingen aan

Nu weet ik weer waarom ik heel hard wegliep uit het onderwijs, ik wil er niets meer mee te maken hebben 8-[

Berichten: 1.153

Re: Studiehuis op de schop

Nu weet ik weer waarom ik heel hard wegliep uit het onderwijs, ik wil er niets meer mee te maken hebben 8-[
dat is wel een probleempje dan...men moet toch geschoold worden...toch? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Studiehuis op de schop

Ik vind het oude vertrouwende systeem nog steeds het beste als ik kijk naar mijn basis kennis voor dat ik op het HLO kwam.

Toen kregen we tenminste nog echte doelgerichte vakken. Wiskunde Biologie Scheikunde en Natuurkunde waren vakken waar je wat aan had op het HBO.

Ik heb mijn eerste jaar van het HBO met gemak doorlopen met de kennis van de HAVO en ik zag vorig jaar dat studenten die de tweede fase doorliepen veel minder vakkennis hadden. Vooral de docenten klaagden hierover zoals jullie ook al aangaven.

En als er een extra taal als vereiste komt dan zul je zien dat er veel minder exact ingestelde leerlingen doorstromen op het VWO omdat die vaak in de problemen komen met de talen.

MvG Ron

Berichten: 857

Re: Studiehuis op de schop

Het hele onderwijs wordt gewoon steeds dommer en dommer gemaakt. We hoeven steeds minder te leren, steeds minder lessen te volgen = steeds minder kennis. Het is daarom ook niet verwonderlijk waarom ook veel beta studenten in het eerste jaar afhaken. Het is veelal te moeilijk en er wordt niet aan de verwachtingen voldaan.

Ik zelf had per week 2 scheikunde lessen op de havo!!!!. Dat is toch niets...En om nou te zeggen dat het moeilijk was?...nou echt niet. Het was voor mij een eitje (misschien komt het ook een beetje door de aanleg voor scheikunde).

Als er nou eens terug gegaan wordt naar meer lessen = meer contacturen --> hoger niveau van de Havo-leerlingen dus minder afhakers op het HBO en wellicht meer interesse voor het vak scheikunde.

Het is werkelijk belachelijk hoe weinig ik heb gedaan voor scheikunde op de havo...en ook voor natuurkunde.

Maar het gekke is dat iedereen ziet dat het niveau afneemt maar er niets aan gedaan wordt.....echt belachelijk

Berichten: 2.035

Re: Studiehuis op de schop

Er gebeurt inderdaad niets aan de neergang... maar...de chemische industrie begint gelukkig steeds harder moord & brand te schreeuwen over het teruglopende aantal beta's dat jaarlijks op de arbeidsmarkt verschijnt 8-[

Ze hebben overigens wel boter op hun hoofd, want ze hebben jarenlang alleen 'de room' er af geschept, en dat kan nu dus niet meer.....

De zaken zijn overigens wel DRAMATISCH 8-[

In mijn eerste jaar scheikunde (UvA) waren er 95 studenten, dit jaar geloof ik 6... logisch dat momenteel 75% van de promovendi in Nederland buitenlanders zijn; die verdwijnen echter na 4 jaar weer, met medeneming van de opgedane kennis. Deze 'Brain drain' is in Nederland al een jaar of 10 bezig Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Studiehuis op de schop

logisch dat momenteel 75% van de promovendi in Nederland buitenlanders zijn;
Volgens mij is dat niet waar. Het is waar dat de fractie aan promovendi van niet-Nederlandse origine wel stijgende is, maar ik denk dat je nog niet de helft haalt.

Wat me in het hele verhaal zo tegenstaat, is dat (1) er al vanaf het begin werd geroepen dat het studiehuis een verslechtering is en (2) dat er dan toch zo lang wordt gewacht voordat er wat aan gedaan wordt.

Als ik het goed heb, bestaat het studiehuis zo ongeveer sinds 1997, het jaar dat ik naar 5VWO ging. Ervan uitgaande dat het schooljaar '06-'07 het eerste jaar is dat het niet meer zou bestaan, heb je dus toch in totaal 9 jaren (!!) lang kwalitatief slechter onderwijs gehad. In het ergste geval heb je het dan dus over meer dan 5 opeenlopende "jaargeneraties" aan scholieren die daar de dupe van geweest zijn.

Dan heb ik het nog niet eens over de jaren die nog achter gaan lopen voordat de "nieuwe" methode die ze gaan invoeren een beetje loopt.

Hoe lang zou het duren voordat die achterstand is ingehaald??

Wanneer leren ze nou eens eerst goed na te denken bij het ministerie voordat ze dit soort dingen bedenken Afbeelding 8-[

Stelletje (insert random bad word).... Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: Studiehuis op de schop

Het studiehuis blijft!!!!...Er zullen alleen wijzigingen aangebracht worden...

Er wordt meen ik een deel van de talen geschrapt om meer te leren over de profiel vakken. Dit is toch belachelijk...het ene gat vullen met het ander.

Zolang er niet meer contacturen komen blijft het onderwijs te slecht naar mijn mening. Kennis overdracht van leraar op leerling zie ik als de belangrijkste kennisoverdracht. Zelf studie is veel minder effectief.

Berichten: 89

Re: Studiehuis op de schop

julie roepen allemaal dat er te weinig contacturen zijn (en dat er dus meer uren moeten komen), maar mijn rooster zat tijdens de havo eignelijk altijd wel zon btj vol(en dan helemaal in havo4).

ik vond dat ik ook te weinig sk/na/wk kreeg, maar dr waren gewoon domweg niet meer uren omdat je gewoon veel vakken had... een optie zou dan kunnen zijn om bepaalde vakken zoals ckv/maatschappijleer te laten vallen of minder uren daar voor in te plannen, maar daar hadden we al minimaal aantal uren voor(lessen dan)...

wat dan nu zou gaan gebeuren.. minder uren voor (bepaalde) talen... dat lijkt me nou niet bepaald handig als het gaat om engels, maar zoals het verplichte vak duits/frans in havo4(kweet niet of dat op alle scholen zo is/was) kunnen ze naar mijn id wel weglaten, want daar heb ik werkelijk waar helemaal nix van opgestoken

over de 8erstand op hbo-opleidingen... kben nu eerstejaars HLO, maar kheb bij sk niet ut id dak enorm veel heb gemist of zo... kvind het goed te doen maar wie weet komen dr nog enorme problemen 8-[

Het enigste waar ik wel wat problemen mee heb is wk..

Berichten: 114

Re: Studiehuis op de schop

Wat ze gaan doen, voor zover ik het heb begrepen, is dat van de twee halve vakken duits1 en frans1 leerlingen nu moeten kiezen voor of frans of duits (dus evenveel uren blijven daarvoor staan) maar dat is wel een verbetering, mensen (vrnl beta's) die daar slecht in zijn kunnen dan een onvoldoende halen en toch slagen, nu kun je voor twee vakken een onv halen en slaag je minder makkelijk

verder moeten vakken als ckv en geschiedenis1 weggehaald worden, en meer uren van andere vakken erbij...

ik ben nu eerstejaars sk en mijn kennis is wel behoorlijk op peil, maar dat is echt dankzij mijn skleraar die nogal actief was/is en daarom gewoon zelf het 'oude' systeem gehandhaaft heeft 8-[

Berichten: 485

Re: Studiehuis op de schop

daar mag je je leraar echt wel dankbaar voor zijn want wat ze nu krijgen..... Afbeelding

Reageer