Enten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Enten

Ik heb op school een profielwerkstuk dat ik ga maken over hoe goed bacterien zich voortpanten in verschillende omstandigheden. Ik ben nu ver gevorderd en ik loop tegen een probleem aan: hoe haal ik de bacterien uit de reageerbuis op het agar-schaaltje? ik heb dit probleem al aan mijn leraar voorgelegd, maar die zegt alleen maar dat ik moet enten, en ik moet zelf maat opzoeken wat het is en hoe het moet. En nu wil ik weten: wat is enten en hoe werkt het?

alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Enten

Ik ben geen bioloog, maar enten (in de microbiologie) is volgens mij het steriel overbrengen van bacterien op een voedingsbodem. Hoe je dit doet zijn verschillende manieren voor. Als je bacteriekolonie in een vloestof drijft, kun je met een pipet een (paar) ml op een voedingsbodem (petrischaal) pipetteren. Deze druppel wrijf je dan uit met behulp van een gebogen glazen roerstaaf (ben de naam even kwijt) die je van te voren met ethanol 96% (en even in de vlam houden steriel hebt gemaakt). Als je bacteriekolomie op een vaste voedingsbodem aanwezig is, zou je deze met een steriel wattenstaafje kunnen overbrengen op de voedingsbodem in je petrischaal.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Enten

Ik ben een poosje als microbiologisch analist bezig geweest.

Enten is dus gewoon het overbrengen van bacteriën op een bacterie specifieke voedingsbodem om er achter tekomen hoeveel kolonies er aanwezig zijn in de culture.

Je kunt enten doormiddel van de methodes die Raspoetin aangeeft deze werken ook prima. Je bacteriën zitten waarschijnlijk in een vloeistof aangezien ze in een reageerbuisje zitten dus pas je inderdaad de methode pipetteren op brengen op voedingsbodem en uitsmeren met behulp van een gebogen glazen roerstaaf.

Al het materiaal moet natuurlijk wel eerst worden geautoclaveerd ( sterieel gemaakt worden in een snelkookpan). Als je bacteriën van een voedingsbodem wilt enten doe je dit met een entnaald(zie foto).

Afbeelding

werkwijze: je haalt de entnaald door een vlam en laat het even afkoelen en haalt een kolonie van de voedingsbodem. Vervolgens smeer je de entnaald over een nieuwe voedingsbodem en kun je vervolgens de entnaald afbranden en de uitgesmeerde kolonie uitsmeren over de nieuwe plaat. Als je dit drie maal gehaald heb je ook nog een verduningen en kun je beter de bacterie kolonies tellen.

MvG Ron

Berichten: 740

Re: Enten

Hoe het enten in zijn werk gaat: op deze interactieve (en ook zeer leerzame site!!!) staan wat filmpjes over bacterie materiaal overbrengen op een voedingsbodem. De spreidplaat methode (die Raspoetin heeft uitgelegd) en ook de reinstreik die dmv de öse (die biochemiefreak heeft uitgelegd).

Het adres: http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/kweek_va...-organismen.htm

Veel succes ermee!

Berichten: 91

Re: Enten

Roy van Heesbeen schreef: Hoe het enten in zijn werk gaat: op deze interactieve (en ook zeer leerzame site!!!) staan wat filmpjes over bacterie materiaal overbrengen op een voedingsbodem. De spreidplaat methode (die Raspoetin heeft uitgelegd) en ook de reinstreik die dmv de öse (die biochemiefreak heeft uitgelegd).

Het adres: http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/kweek_va...-organismen.htm

Veel succes ermee!
Wow,ik heb die site echt nodig!!! Maar die link werkt niet! Kan iemand mij vertellen hoe ik die site weer te pakkken kan krijgen!!

Bij voorbaat dank,

Illuminatus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Enten

Kennelijk is de site na anderhalf jaar niet meer online.

Wat dacht je van deze?

http://www.microbiologie.info/index.htm
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 20

Re: Enten

da's idd de site... van onze afdeling 8-[

maar er staat idd veel info op.

De gebogen spatel heet trouwens Drigalski spatel :oops:

Berichten: 1

Re: Enten

Ik doe een laboratorium opleiding op de Hoge School, bij ons is overenten inderdaad het steriel overbrengen van een bacterie cultuur

Wij gebruiken hiervoor de volgende stappen:

1. Zorg voor een blauw ruisende vlam, hiermee creeër je een steriele omgeving (Heet genoeg om ongewenste bacterie om zeep te helpen)

2. Leg de agar schaal met het deksel naar boven

3. Schud het buisje met de kolonie eerst, zodat de kolonie door de hele vloeistof zit verdeeld. Breng vervolgens met een pasteurs pippet een druppeltje van de vloeibare kolonie aan op de agar plaat

4. Haal je Drigalski spatel uit de 96% ethanol

5. Laat je spatel eerst naast de vlam drogen (Belangrijk niet erin houden)

6. Als je spatel droog is flambeer je deze door hem een aantal keer door de blauw ruisende vlam te halen

7. Laat je spatel afkoelen zodat je niet gelijk alle bacterien in je druppel dood

8. Ik tik altijd eerst even op de agar aan de zijkant van mijn plaat om er zeker van te zijn dat de drigalski spatel afgekoeld is, als je hem hoort sissen moet je dus nog even wachten

9. Ga nu met je drigalsky spatel door je druppel en strijk deze over de hele agar plaat (neem hier je tijd voor)

10. Flambeer de drigalsky spatel weer en zet hem vervolgens terug in de 96% ethanol.

Hoop dat het zo te doen is, volgensmij heb ik hem nu echt stap voor stap uitgelegt staan

Goodluck!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Enten

@cupcake:

Het was 5 jaar geleden dat er in deze topic gepost is. De kans dat de topicstarter nog wat heeft aan je reactie is gering. :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer