GC bepaling van alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

GC bepaling van alcohol

Hallo allemaal,

Weet iemand misschien een stof die gebruikt zou kunnen worden als interne standaard bij GC, als de te bepalen stof ethanol is?

En wat moet dan het volume hiervan zijn die ik moet toevoegen aan het monster?

Wat ik wel weet is dat de interne standaard gescheiden van alle componenten van de kolom moet afkomen en in ieder geval een retentietijd hebben ongeveer gelijk aan die van het monster. Niet reageren met de monstercomponenten en niet te vluchtig zijn ivm bewaring van standaardmonsters.

Is Uracil een a-polaire stof misschien een optie?? Alleen ik weet dan de hoeveelheid toe te voegen stof niet.

Alvast bedankt.

Berichten: 2.399

Re: GC bepaling van alcohol

Ik zou eerder aan een andere alcohol denken bijvoorbeeld propanol. Wat voor methode van detectie gebruik je?

Berichten: 37

Re: GC bepaling van alcohol

Hallo,

Ik gebruik als detectiemethode FID, maar propanol heeft een hoger kookpunt dan ethyl alcohol die ik als monster gebruik.

Dus als een andere alcohol moet worden gebruikt, zou methanol dan ook een optie zijn? en hoeveel moet ik dan van de interne standaard toevoegen aan het monster?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: GC bepaling van alcohol

Dezelfde hoeveelheid die je gebruikt in een controle monster, het monster waarvan je de hoeveelheid ethanol weet, lijkt me. Anders kun je nog niets zinnigs zeggen.

Berichten: 37

Re: GC bepaling van alcohol

Dus als ik het goed begrijp moet je aan het monster hetzelfde volume interne standaard toevoegen als je van het monster neemt? Dus bijv. 10ml monster = 10ml methanol.

Eigenlijk 1 op 1 dus.

Of moet ik het meer zien in concentraties?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: GC bepaling van alcohol

Nee je maakt nog een mengsel van je IS, deze hoeveelheid noemen we X, en ethanol, beide hoeveelheden weet je dus. Nu voeg je X ml IS toe aan elk monster met een onbekende hoeveelheid ethanol, en dat ga je dus meten.

Berichten: 2.399

Re: GC bepaling van alcohol

rob18 schreef: Hallo,

Ik gebruik als detectiemethode FID, maar propanol heeft een hoger kookpunt dan ethyl alcohol die ik als monster gebruik.

Dus als een andere alcohol moet worden gebruikt, zou methanol dan ook een optie zijn? en hoeveel moet ik dan van de interne standaard toevoegen aan het monster?
Ja ethanol heeft een hoger kookpunt dan methanol. Zelfde effect dus, maargoed je wilt ze toch ook scheiden dus een klein verschil in kookpunt komt mooi uit.

Berichten: 915

Re: GC bepaling van alcohol

Waarom wordt er een interne standaard toegevoegd in dit geval?

Reageer