Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Bekend is dat: de LEL/UEL van waterstof in de lucht is 4.1%-76%

In onze fabriek hebben we het volgende mengsel:

2,0% zuurstof

4,5% waterstof

0,5% stikstof

93% argon

De druk van de temperatuur van dit gasmengsel zijn: 400grdC, 4,5barg

Zijn er tabellen/formules om te bepalen wat de LEL/UEL van dit mengsel is? Of wordt dit op een praktische manier bepaald?

Welke invloed hebben de temperatuur en de druk op de LEL/UEL?

Groeten,

Luchtsplitser

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Het lijkt me dat de explosiegrenzen voor een dergelijk specifiek mengsel praktisch bepaald zouden moeten worden.

Van de relatief lage concentratie zuurstof tov lucht in het mengsel zou je verwachten dat de LEL omhoog zou gaan. Aan de andere kant verwacht je dat door de hogere druk en temperatuur de LEL weer omlaag zou gaan.

Ik weet zo niet van het bestaan van rekenmodellen voor de explosiegrenzen voor waterstof.

Berichten: 84

Re: Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Dank je wel DrQuico,

Ik dacht inderdaad al dat het lastig zou zijn om gegevens over dit mengsel te verkrijgen en dat de LEL/UEL in de praktijk bepaald zouden moeten worden.

Nog even een vraag.

Je schrijft:
Van de relatief lage concentratie zuurstof tov lucht in het mengsel zou je verwachten dat de LEL omhoog zou gaan. Aan de andere kant verwacht je dat door de hogere druk en temperatuur de LEL weer omlaag zou gaan.
Is dat iets de je verwacht op basis van gezond verstand of heb je daar ook een theoretische basis voor? Als je die theorie heb dan zou ik dat bijzonder interesant vinden. Afbeelding

Ik moet trouwens wat corrigeren, ik bedenk me juist dat de temperatuur eerst ongeveer 20grdC is. Dan komt de H2 erbij, het mengsel gaat over een katalysator waarbij de temperatuur oploopt door de reactie tussen H2 en O2.

De temperatuur moet dus zijn: 20grdC, de druk is wel goed (4,5barg) 8-[

Groeten,

Luchtsplitser

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Is dat iets de je verwacht op basis van gezond verstand of heb je daar ook een theoretische basis voor?


Ik heb daar niet direct een theoretische basis (in formules) voor. Ik heb het dus gewoon beredeneerd.

Berichten: 84

Re: Waterstof/zuurstof/argon UEL/LEL

Dank je wel,

Ja het klinkt mij ook logisch en in de beredenering ga ik ook mee.

Als ik ergens anders nog een theoretische basis hiervoor vind dan zal ik het ook hier even droppen.

Groeten

Luchtsplitser

Reageer