Belaadbaarheid kolom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Belaadbaarheid kolom

Hoi,

Ik moet aankomende maadag een experiment doen dat gaat over interne en externe standaard methode.

Ik moet de ethanol concentratie bepalen via deze 2 methodes.

Bij de vragen in het dictaat staat dan:

1. Wat is de belaadbaarheid van de kolom(gepakte)per component?

2. laat met een berekening zien dat bij een conc. van 40% de gepakte kolom niet wordt overbeladen.

Weet iemand hoe dit moet? Vraag 1 en 2.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Belaadbaarheid kolom

Nou je zult er ook wel een rits gegevens bij hebben gekregen. Zou je die hier ook even neer willen plakken?

Berichten: 37

Re: Belaadbaarheid kolom

Hmmm....

De enige info die ik nog heb is dat de hoogste standaard in de kalibratiereeks niet hoger mag zijn dan 40% vanwege de belaadbaarheid van de kolom en het lineaire bereik van de detector, deze is: 100 pg tot bijna 100%. Er wordt bij het maken van de kalibratiereeks uitgegegaan van 96% ethanol.

En er wordt 1 μl geïnjecteerd op de kolom.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, want ik kan er nix mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Belaadbaarheid kolom

Beetje vaag, je zou op z'n minst de kolomgegevens moeten hebben. Of misschien was het de bedoeling dat je die aan de labassistent zou vragen oid. 8-[

Berichten: 2.399

Re: Belaadbaarheid kolom

heb je geen kolom dimensies?

Berichten: 37

Re: Belaadbaarheid kolom

Hmmm..

Jah mss heb je gelijk, maar wat houd de belaadbaarheid van een kolom eigenlijk in?

Oftewel wat betektent het?

Berichten: 37

Re: Belaadbaarheid kolom

Ik heb wat gegevens over de gepakte kolom

Lengte: 1-6 m.

Inside diameter, mm: 2-4

Efficiency, plates/m: 500-1000

Sample size, ng: 10-106

Berichten: 37

Re: Belaadbaarheid kolom

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat er wordt verstaan onder "belaadbaarheid" van een kolom en hoe je berekent dat bij een concentratie van 40% de kolom nog niet overbeladen is??

De kolom gegevens zijn:

Lengte: 1-6m

Binnendiameter: 2-4mm

Efficiency: 500-1000 schotels/m

Sample size: 10-106ng

Alvast bedankt,

Groeten Rob

Jorim: Een tweede topic openen is niet nodig 8-[

Berichten: 2.399

Re: Belaadbaarheid kolom

Alleen een concentratie van 40% is niet genoeg, 40% van hoeveel? Het zou enorm helpen als je alle gegevens in 1x zou willen posten, ook de gegevens waarvan jij denkt dat ze misschien irrelevant zijn.

De belaadbaarheid van een kolom is in feite de maximale hoeveelheid sample die je op een kolom kunt aanbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld 5ml samlpe in een kolom 4ml stopt, dan snap je dat je helemaal niets scheidt. Wanneer je veel minder op een kolom brengt kun je hem trouwens al overbeladen. Wanneer de stationairefase volledig bezet is op een deel van je kolom, dan is er geen plaats meer voor je overige analiet, waardoor je analiet uitgesmeerd wordt over de kolom.

Je hebt een maximale sample hoeveelheid gegeven gekregen voor een gepakte kolom, dus probeer het nu zelf eens uit te rekenen

Berichten: 37

Re: Belaadbaarheid kolom

OKeej hier dan alle gegevens, die ik heb

Ik moet een GC proef doen en hierbij de interne als wel de externe methode toepassen om een ethanol monster te analyseren.

Dus, hoeveel % ethanol zit er eigenlijk in een monster?

Hierbij speelt uiteraard de belaadbaarheid ook een rol, evenals het lineaire bereik van de detector. Maar goed om terug te komen op de belaadbaarheid, dat is dus de maximale hoeveelheid sample die aangebracht kan worden op een kolom.

Nu is de vraag, toon aan met een berekening dat bij een ethanol conc. van 40% de kolom nog niet overbelast is.

Ik heb dus nodig de dichtheid (0,78 g/ml) en het gegeven dat er wordt uitgegaan van 96% ethanol.

Nu is uit te rekenen hoeveel g of mg nu die 40%ethanol is, dit is dus:

0,78g/ml · (40%/96%) = 0,329 g/ml ethanol = 0,329 mg/μl

dit is dan 0,329 mg. Het theoretische aantal mg = 1.

Maar goed dan is dus bij 96% ethanol de kolom nog niet overbeladen. Wat gaat hier fout??

En hoe zit dat dan bij andere percentages ethanol bijv. 50% of 60%?

Berichten: 2.399

Re: Belaadbaarheid kolom

Je moet aantonen dat een 40% oplossing de gc kolom niet overbelaad, wie zegt dat 96% dit wel doet?

Als ik kijk naar je maximale sample belaadbaarheid, dan zoek je wel aardig de grens op trouwens. Het is ook afhankelijk van kolom dimensies etc, er zit een wereld van verschil in de kolom dimensies die jij aangeeft.

1 tot 6 meter,

2 tot 4 mm diameter

en de sample hoeveelheid 10ng tot 1mg

De scheidingslijn is dus niet zo duidelijk hier

Reageer