[scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Hallo ik heb een vraag

Als ik salpeter zuur in kokend water zou in doen wat kaan dan gebeuren

Een en tweede vraag HCI :HNO3 / zoutzuur en salpeterzuur 3:1 gemengd

In kokend water in doen wat gebuurt dan.

Voor die enige die mij willen helpen villen dank

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

In beide gevallen loop je het zeer reële risico dat het zuur gaat spatten en ernstig letsel veroorzaakt! Niet doen dus!

Trouwens, een mengsel van geconcentreerd HCl/HNO3 heet koningswater (aqua regia) 8-[ .
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Trouwens, een mengsel van geconcentreerd HCl/HNO3 heet koningswater (aqua regia) 8-[ .
Daar moet je dus niet moeder's gouden sieraden in laten vallen, want zelfs goud lost erin op 8-[

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

mischel schreef: Hallo ik heb een vraag

Als ik salpeter zuur in kokend water zou in doen wat kaan dan gebeuren

Een en tweede vraag HCI :HNO3 / zoutzuur en salpeterzuur 3:1 gemengd

In kokend water in doen wat gebuurt dan.

Voor die enige die mij willen helpen villen dank

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Als je HNO3 of HCl in kokend water doet, dan krijg je veel bijtende nevel en je moet oppassen voor spatten! Op zich geeft mengen van 30% HCl of 65% HNO3 met water geen grote hoeveelheden warmte, zoals je wel hebt met zwavelzuur, maar toch wel goed opletten met spatten.

Als je koningswater (aqua regia) verhit, dan krijg je een vrij snelle ontleding en komt er veel Cl2 en NOCl vrij. Beide gassen zijn uitermate giftig (dodelijk!).

Doe dit a.u.b. niet binnen, alleen buiten of in een goed werkende zuurkast. Keuken afzuiging is echt niet voldoende 8-[ , die rot alleen maar weg door de corrosieve dampen.

Maar waarom zou je kokend water in aqua regia willen doen? Wil jij aqua regia verwarmen? Dan kun je beter een bekerglas (niet uit het keukenkastje, maar een die echt bedoeld is voor chemie-toepassingen!!!) verwarmen in een waterbad. Door heet water in aqua regia te doen, verdun je het en wordt het minder werkzaam (ik neem aan dat het je gaat om oplossen van goud-legering).

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

dit poste je elders
Hallo ik heb een vraag: mijn vraag is, ik ben al aantal jaren ben ik al aan het uitzoeken hoe men edelmetalen kan scheiden: goud van zilver

Nu weet ik dat zilver in salpeterzuur oplost en goud in een mengsel van 3:1 salpeterzuur en zoutzuur = koningszuur ( koningswater )

Maar hoe gebeurt dat?

Bedoelen ze als ik een gouden ring in salpeterzuur doe, komt het zilver alleen maar los van het goud? Of moet het anders?

Wie weet hier iets meer over?

Bedankt!
om goud van zilver te scheiden kan je het volgens mij ook oplossen in kwik, maar dat kan ook minder prettig zijn, goud lost op en zilver niet dat ik weet.

en ik heb nog een vraagje, als je goud 'oplost' in aqua regia welke verbindingen krijg je dan?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

en ik heb nog een vraagje, als je goud 'oplost' in aqua regia welke verbindingen krijg je dan?


Dan ontstaat er AuCl4-. 8-[

Berichten: 677

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Ik heb vroeger nog met edele metalen gewerkt. De volgende procedure zou in principe moeten werken, maar dient wel uitgevoerd te worden in een goed geoutilleerd laboratorium, door een terzake deskundig chemicus!

1. Los de Au/Ag legering op in Aqua Regia

2. Rook met conc H2SO4 het salpeterzuur en zoutzuur af.

3. Precipiteer het zilver als AgCl

4. Filtreer en was het neerslag en los op in waterig NH3

5. Het metallisch zilver kan bekomen worden door elektrolytische of chemische reductie

6. Het metallisch goud kan bekomen worden door chemische reductie met hydrazinehydraat.

7. metaalpoeders bekomen door chemische reductie moeten hersmolten worden om een bruikbaar materiaal te bekomen.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Ja ik heb het probeert zonder opgewarmde gaat niet lost wel op maar niet zo hoe het moet zijn .

Wat heb ik fout gemakt .

Ik denk dat het opgewarmd moet woerden anders krijgen de zuren geen effect.

wie wet meer graag antword .

Berichten: 857

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

mischel schreef: Ja ik heb het probeert zonder opgewarmde gaat niet lost wel op maar niet zo hoe het moet zijn .

Wat heb ik fout gemakt .

Ik denk dat het opgewarmd moet woerden anders krijgen de zuren geen effect.

wie wet meer graag antword .
Door het verwarmen lost er alleen meer op. Bij mijn weten wordt het zuur dan niet "beter".

Berichten: 328

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

Maar de reactiesnelheid gaat wel omhoog. Het wordt ook niet echt opgelost, zoals je NaCl oplost, maar er ontstaat Ag+ en Au3+.

Au + 3NO3- + 6H+ -> Au3+ + 3NO2 + 3H2O

Au3+ + 4Cl- + H+ -> HAuCl4

Berichten: 7

Re: [scheikunde] zoutzuur & salpeter zuur

hoi ik heb hier ook een vraag over.

kun je als hobbyist ook goud van zilver scheiden.

gaat er tijdens dit proces ook goud of zilver verloren.

hoe maak je zilver weer zuiver.

en kun je het ook scheiden door middel van smelten.

?

als iemand mij wat verder kan helpen hoor ik het graag.

Reageer