Onderste detectiegrens van een detector

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Onderste detectiegrens van een detector

hallo, allemaal

Ik moet maandag of dinsdag een GC proef doen, waarbij ik de onderste detectiegrens moet bepalen van een detector (FID)

Wij doen dit op de volgende manier.

Eerst bepaal ik de ruis en dan een monster en vergelijk dan de piek hiervan met de piekruis van het blancosignaal, deze moet praktisch gezien 3x zo groot zijn.

Nu heb ik een formule, alleen kan iemand mij vertellen wat de gegevens hierin betekenen?

Versterking = 256 · 102 x zo klein.

Als er niets wordt geïnjecteerd is de uitslag 3mm.

Als er 1 μl dodecaan in hexaan (0,02g/ml) geïnjecteerd wordt is de uitslag 25mm. Indien dan de versterking gelijk is aan die van de ruis, dan 25 · 256 · 102.

Qo = (9/ (25 · 256 · 102))· 2·10-5

Dit laatste betekent dat het monster 1000x maal verdund is.

Alleen waar staat de 9 voor?

En waarom hangt Q0 af van de retentietijd? en zal Q0 toe af afnemen bij grotere retentietijden?

Mvg,

Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onderste detectiegrens van een detector

Ik kan het niet helemaal volgen (waar zijn je eenheden?), maar ik neem aan dat de 9 komt van het kwadraat van je minmale factor; immers, ruis is de wortel uit het signaal, dus om een signaal te krijgen dat minstens 3 keer minder ruis geeft, heb je een versterking van een factor 9 nodig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Onderste detectiegrens van een detector

Over de invloed van de retentietijd, wat doen pieken naarmate ze verder in het chromatogram zitten?

Reageer