methode om evoh te analyseren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

methode om evoh te analyseren

hallo,

weet iemand een methode hoe ik EVOH in polypropeen kan analyseren?

of waar ik informatie daarover kan krijgen.

bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: methode om evoh te analyseren

Ik zou zeggen dat je dat met NMR moet kunnen doen. Hiernaast kun je de alcoholen derivatiseren met een chromofoor om vervolgens de concentratie hiervan met UV-Vis te bepalen.

Ik weet zo niet een specifiek voorschrift voor dit polymeer. Maar je zou een fabrikant van EVOH-PP kunnen aanschrijven/emailen wat voor methode zij hiervoor gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: methode om evoh te analyseren

NMR is niet kwantitatief toch? Als je dat nodig hebt is de optie van UV-Vis beter.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: methode om evoh te analyseren

NMR is niet kwantitatief toch? Als je dat nodig hebt is de optie van UV-Vis beter.
1H, 31P, 19F en nog een aantal zijn dat zonder speciale voorzorgsmaatregelen zeker wel. Metingen aan kernen met een lange relaxatietijd (13C) zijn weliswaar normaal gesproken niet kwantitatief, maar door het kiezen van de juiste parameters kunnen ook deze kernen kwantitatief gemeten worden.

De nauwkeurigheid van NMR is wel minder dan UV-detectie mits je (in dit geval) volledige derivatisering van je OH-groepen kan bewerkstelligen

Reageer