Potentio- en conductometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Potentio- en conductometrie

G'avond 8-[

Voor een project van 't MLO moet er gezocht worden naar analyses die zowel potentio- als conductometrisch bepaald kunnen worden.

Volgens mij denk ik er veel te nuchter over, maar de gemiddelde monsteroplossing waarin iets bepaald moet worden (we mogen deze zelf uitkiezen trouwens - als ze maar op beide manieren te bepalen zijn) bestaat uit opgeloste zouten (dus ionen) en het titrant ook.

Hierdoor concludeer ik simpelweg dat voor de reactie van monster met titrant er een bepaalde geleiding is, deze door toevoeging van titrant iets kleiner wordt, op het equivalentiepunt even nul is...

(bijv. H3O+ + OH- -> 2 H2O , voor de reactie alleen geleiding van bijv H3O+ , deze zal minder worden door reactie met OH-, en op een gegeven moment waar er evenveel mol zuur als base is toegevoegd (voor het gemak eenwaardige sterke zuren en basen) zal de geleiding nul zijn (nouja, heel klein dan vanwege de waterconstante ,toch? ) Hahaha en nu begin ik wel erg veel dingen te verzinnen, maar het klopt toch ook dat elk ion een bepaalde specifieke geleiding heeft, en door toevoeging van titrant (bijv bij zoutzuur met loog) zal de hydronium/H-plus uitgewisseld worden voor het natriumion, welke - denk ik - verschillen in specifieke geleiding waadoor ook het eindpunt bepaald kan worden.

...en na overmaat van titrant weer zal stijgen.

Ditzelfde zou dan ook ongeveer voor potentiometrisch moeten 'kloppen' - alleen is het nu geen geleidbaarheid maar een potentiaal wat gemeten wordt. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

In het kort ben ik dus opzoek naar voorwaarden waaraan een analyse moet voldoen om zowel potentio- als conductometrisch bepaald te kunnen worden (zowel zelfde monster als titrant) en ik dacht simpelweg aan gewone loog met zoutzuur bijvoorbeeld. Het gaat meer om de kwaliteitszorg achter deze vergelijkende analysemethoden dan de methoden zelf.

Alvast bedankt (en verontschuldingen voor de gigantische theorieen wat ik heb 8-[ ),

Jules

Reageer