Titratie methode VOLHARD, waar dient KNO3 voor?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Titratie methode VOLHARD, waar dient KNO3 voor?

Ik heb de titratie volgens de methode VOLHARD gedaanom het chloride gehalte in oppervlakte water te bepalen. Dit is een terug titratie van een overmaat zilvernitraat met ammoniumthiocyanaat. Voor de oplossing voegde ik volgens het voorschrift nog KNO3 toe.

Ik heb iets opgevangen van dat het er voor dient om de gevormde AgCl af te schermen. Maar waar voor? Beide ionen van KNO3 zijn goed oplosbaar dus wat schermt het af?

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Titratie methode VOLHARD, waar dient KNO3 voor?

Het schermt inderdaad de AgCl af, dit is nodig om te voorkomen dat de AgCl weer in oplossing gaat. Heeft iets te maken met verschillende waarden van het oplosbaarheidsproduct. Zal het morgen wel even voor je kunnen opzoeken.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 18

Re: Titratie methode VOLHARD, waar dient KNO3 voor?

Heb je het al gevonden? Want ik snap niet hoe het verschil in oplosbaarheidsproduct het kan verklaren dat het een afschermende werking heeft....

Berichten: 1

Re: Titratie methode VOLHARD, waar dient KNO3 voor?

Het KNO3 is nodig om een ongewenste reactie tegen te gaan:

Het is namelijk zo dat wanner het thyocyanaat (SCN) is toegevoegd dit een zout kan vormen met het zilver (AgSCN) wat slechter oplost dan AgCl, dus gaat er zilver "verloren" waardoor de meting onbetrouwbaar wordt.

Door het KNO3 toe te voegen aan het monster en dit even te koken, vormen de deeltjes een laagje om het AgCl heen waardoor dit weer slechter oplost en de vorming van AgSCN wordt voorkomen.

Greetz

Reageer