waarom is de lucht blauw?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 238

waarom is de lucht blauw?

ik probeer meestal antwoord te geven, dus bij deze maar eens een vraag:

waarom is de lucht blauw?

en ja: ik weet dat 'het aan 'bepaalde' deeltjes ligt...'

maar wat is de magie (beter: chemie) achter dit verschijnsel?

Berichten: 328

Re: waarom is de lucht blauw?

Lichtverstrooiing dacht ik. Het water in de lucht verstrooit het licht, daar had het volgens mij mee te maken, weet het ook niet meer precies.

Berichten: 90

Re: waarom is de lucht blauw?

dit komt door de verstrooing van de zonnestralen in de atmosfeer.

zie ook hier

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waarom is de lucht blauw?

Dit is inderdaad een puur fysisch verschijnsel. Hetzelfde effect is ook verantwoordelijk voor de rode zon in de avond of ochtend, en voor rode lichtverschijnselen in de richting van de zon.

Het idee is dat blauw licht veel sterker wordt verstrooid dan rood licht. De verstrooide intensiteit gaat met de inverse 4e macht van de golflengte. Zie ook: Rayleighverstrooiing op Wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: waarom is de lucht blauw?

Licht met een korte golflengte zoals blauw licht wordt idd sterker verstrooid, over een kort stuk lucht, zoals overdag waarbij de zon de kortste weg door de atmosfeer vind, zal alleen het blauwe licht verstooid worden.

s'Avonds zal het licht zich door een dikkere laag atmosfeer moeten banen en zal ook licht met een langere golflengte verstrooid worden, zoals geel-rood licht.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 3.145

Re: waarom is de lucht blauw?

Dit verhaal over die lichtverstrooiing heb ik inderdaad vaker gelezen, maar waarom is dan op Mars de lucht roze overdag, ook aan de evenaar midden op de dag? Op Mars wordt de lucht juist blauw bij het schemeren. Hoe is dat dan te verklaren?

Berichten: 2.399

Re: waarom is de lucht blauw?

De lucht is daar van een compleet andere samenstelling, dus de verstrooing zal ook anders zijn lijk mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom is de lucht blauw?

Dit verhaal over die lichtverstrooiing heb ik inderdaad vaker gelezen, maar waarom is dan op Mars de lucht roze overdag, ook aan de evenaar midden op de dag? Op Mars wordt de lucht juist blauw bij het schemeren. Hoe is dat dan te verklaren?
Dezelfde reden als dat je een andere verschuiving krijgt bij een potlood in water dan in alcohol, een andere brekingsindex dus, hou maar eens een stukje karton met een uitsparing van 2 mm naast een prisma, nu doe je hetzelfde wat de lucht met zonlicht doet: het rode licht wordt geabsorbeerd en het blauwe licht wordt doorgelaten zodat je alleen die kleur boven ziet 8-[

Berichten: 170

Re: waarom is de lucht blauw?

wit licht is een samenstelling van alle kleuren.

Het witte licht (zonlicht) wordt naar de aarde gestuurd en door de verschilende frequenties wordt het licht verstrooid.

Blauw heeft een lagere frequentie dan andere kleuren, zal dus het "laatst" de aarde bereiken en terugkaatsen. darom zien we de lucht blauw.

Wanneer bij de avond het rode licht te zien krijgen zal dit bij een frequentie zijn van rond de 700nm de zon stuurt zijn lichtstraal dan zo uit dat het blauwe licht niet meer teruggekaatst wordt. daarom kleurt de lucht rood/geel

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waarom is de lucht blauw?

Deze beschrijvingen zijn allemaal veel minder nauwkeurig dan de wikipedia link die ik gaf. Wees ook voorzichtig niet de golflengte en de frequentie door elkaar te halen, want licht met een hoge frequentie heeft een kortere golflengte.

Het idee is, kort samengevat nogmaals:
  • Als de zon laag staat, wordt het blauwe deel van het spectrum door de lange weg door de atmosfeer wegverstrooid, en zien we alleen het rode licht van de richting van de zon af komen.
  • Als de zon hoog staat wordt er bij ons niet zichtbaar (een zeer klein percentage) uit gestrooid en is de zon zelf wit. Het zeer kleine verstrooide percentage blauwe licht van de zonnestralen die langs ons heen (in de noordzee en in Duitsland en Frankrijk) vallen wordt echter wel gedeeltelijk in onze richting verstrooid, en daarom is de hemel aan die kanten blauw getint.
De atmosfeer op Mars is zeer dun. Ik denk dat de hemel daar pikzwart is. Zelfs stofstormen lijken me onwaarschijnlijk bij zo'n atmosfeer. Mocht er stof opwaaien, dan is dat roodgekleurd en zou dat voor het verschijnsel kunnen zorgen.

Vertrouw geen "artists impressions" van de planeten op dit soort details!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: waarom is de lucht blauw?

Om hierop verder te gaan:

Waarom is de lucht bij ondergaande zon vaak rood, terwijl die bij opkomende zon roze en blauw is? Heeft dit te maken met de temperatuur van de atmosfeer?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 90

Re: waarom is de lucht blauw?

zou het een soort doppler-effect kunnen zijn? omdat we `s ochtends naar de zon toedraaien en `s avonds net wegdraaien en hierdoor een verschuiving in kleur zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: waarom is de lucht blauw?

Dat Doppler-effect zal je niet met het blote oog kunnen waarnemen 8-[

Bovendien zou dat niet logisch zijn. In de ochtend zou je een blauwverschuiving verwachten, wat dus ochtendrood dus niet kan verklaren 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: waarom is de lucht blauw?

rwwh schreef: De atmosfeer op Mars is zeer dun. Ik denk dat de hemel daar pikzwart is. Zelfs stofstormen lijken me onwaarschijnlijk bij zo'n atmosfeer. Mocht er stof opwaaien, dan is dat roodgekleurd en zou dat voor het verschijnsel kunnen zorgen.

Vertrouw geen "artists impressions" van de planeten op dit soort details!
Nee, de lucht is daar overdag zeker niet pikzwart. Kijk maar naar al die prachtige kleurenfoto's van de Spirit en dat andere karretje op Mars (google maar eens op Mars Spirit). De lucht op die foto's is toch echt roze/oranje en niet alleen bij dikke stofstormen. Soms zie je zelfs een soort hele dunne bewolking, zoals je die bij ons ook wel eens ziet (van die hele hoge witte 'veren').

Bij zwart-wit foto's is de lucht ook altijd grijs op die foto's en nooit zwart.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: waarom is de lucht blauw?

hier is ie grijs 8-[
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Reageer