Oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 54

Oplosbaarheid

Hallo allemaal,

ik heb weer eens een serieuze vraag:

allereerst moet ik er bij vertellen dat we de stof nog niet behandelt hebben en we het toch moeten gaan maken in een werkstuk, we hebben allemaal de boeken ervan nog niet omdat de school een fout heeft gemaakt, zouden jullie mij kunnnen helpen?

Vraag 1: we moeten een spreadsheet(excel) maken die in 1 grafiek de oplosbaarheid berekent (uit het oplosbaarheidsproduct) van elke zouten van de volgende metaalionen ( Ag+, Cu2+, Pb2+ )

met de anionen CO32-, S2- en Cl-, mits slecht oplosbaar.

zet hiervoor pY ( p = -log) uit tegen pM waarbij de concentratie van M variërend van 10-7 tot 10-1 mol/l. en we moeten aangeven waar de oplossing verzadigd is of oververzadigd is en tevens de lozingsnorm van het metaalion.

deze vraag wel erg groot, maar ik d8 maak het uitgebreid, want anders is er geen touw aan vast te knopen, sorry voor de grote tekst.

Dus.. zouden jullie mij kunnen helpen??????

Groeten Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Welke stof is nog niet behandeld?

Ken je de vergelijking van een oplosbaarheidsprodukt? Schrijf bijvoorbeeld eens uit voor zilvercarbonaat? Waar moet dit produkt aan voldoen?

Kun je de lozingsnormen vinden?

Heb je een tabel van de oplosbaarheidsprodukten?

Kun je zo'n grafiek maken? Is dat een kromme, of een rechte lijn? Hoe kun je de verzadigde oplossing in zo'n grafiek herkennen?

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

de stof oplosbaarheid en oplosbaarheidsproducten is voor ons nog niet behandeld.

heb wel op het VMBO Nask 2 een beetje oplosbaarheid gehad, maar we gingen daar niet diep op in, dus daarom vroeg ik wat ik precies moest doen.

de oplosbaarheid van zilvercarbonaat is

Ag2CO32- --> 2Ag+ + CO32-

dit zou de oplosbaarheidsreactie moeten zijn.

en een tabel kan ik vinden in binas 45a

zo'n grafiek moet een rechte lijn naar beneden zijn volgens de leraar, en we moeten dan pY uitzetten tegen pM ( pY = niet metaalion pM = metaalion ) maar wat hij dan bedoelt met die - log van p dat weet ik dus niet.

we weten hier dus namelijk niets over en we moeten er wel een werkstuk van maken, dus als iemand tips heeft voor me graag

gr33tz Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Een oplosbaarheidsprodukt is het produkt van de concentraties van alle ionen die bij oplossing worden gevormd. Net zoals een gewone evenwichtskonstante, maar zonder de concentratie van de vaste stof. Dit produkt heeft een maximum dat je vertelt hoe goed de stof oplost.

Voor ons voorbeeld k = [Ag+]2[CO32-].

De maximale k staat gegeven in die tabel in Binas.

De concentraties 10-1 tot 10-7 molair liggen zo ver uit elkaar dat het handig kan zijn om de logarithme te nemen. Die zijn dan meestal negatief (kleine concentraties) en dus neem je daar de omgekeerde van: -log X. Net als bij pH dus. -log 10-1 = 1 en -log 10-7 = 7. Veel makkelijker om mee te werken.

Als je met die "p bril" naar k kijkt, krijg je:

-log k = - 2 log [Ag+] - log [CO32-]

En dat is de formule van een rechte lijn.

Ben je nu een stuk verder? Probeer nu eens een stuk van je opgave te maken?

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

Afbeelding

zou dit dan de grafiek moeten zijn?? en hoe zie ik hier in waar hij verzadigd is of oververzadigd?

KCuS = 10-44

10-44 = [Cu2+] x [S2-]

Stel: X X = X2

[Cu2+] = de √10-44 = 3,162 x 10-22 mol/l en [S2-] is hetzelfde, dit is alles wat ik tot nu toe heb gedaan, en volgens de leraar moesten we de concentraties via die manier berekenen

reacties/tips graag, want ik snap het niet helemaal meer Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Blijkbaar snap je het wel! Die berekeningsmethode is ok.

De lijn lijkt ok voor een 1:1 zout met een oplosbaarheidsprodukt van k=10-8. Zo kun je een lijn maken voor elk zout.

Onder de lijn is oververzadigd ("onmogelijk"), op de lijn is verzadigd, en boven de lijn is een niet verzadigde oplossing.

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

wat houd dat verzadigd en oververzadigd en onverzadigd nou eigenlijk in? en ik moet in de grafiek aangeven waar hij verzadigd en oververzadigd en onverzadigd is, en wat voor conclusies horen daar dan bij?

en wat heeft dit met die lozingsnorm te maken?

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

en er staat in binas tabel 45a nog iets van pKs wat is dit?

heeft dit ook te maken met wat ik moet doen in het verslag? of moet ik dit negeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Een verzadigde oplossing kun je op twee equivalente manieren definiëren:
  • Dat is een oplossing waarin je niet meer stof kunt oplossen. De maximale concentratie bij de vastgestelde condities is bereikt.
  • Het oplosbaarheidsprodukt heeft de maximale waarde.
Die laatste is algemener dan de eerste omdat het ook geldt als je mengsels van zouten oplost.

Oververzadigd betekent eigenlijk dat er meer inzit dan erin kan zitten. De oplossing is gewoon nog niet toegekomen aan uitkristalliseren. Dat kan even tijd en energie kosten om daaraan te beginnen.

Onderverzadigd is dan wel duidelijk lijkt me.

Lozingsnormen ken ik niet, dus daar kan ik je niet expliciet mee helpen. Wel denk ik dat dat "mengen" waar ik het over had kan helpen. Als MX slecht oplost, maar nog wel teveel M+ in oplossing is om het te kunnen lozen, kun je MX laten uitkristalliseren door NaX toe te voegen. Kijk maar eens wat er gebeurt met je oplosbaarheidsprodukt van MX in dat geval!

pKs is -log Ks.

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

ik heb nu:

Afbeelding

verdere uitleg in de spreadsheet, maar heb ik het nu goed? of zitten er nog haken en ogen aan?

en kan iemand me dan vertellen waar bij dan precies VERZADIGD is of ONVERZADIGD is en waar OVERVERZADIGD is want dat snap ik toch niet helemaal, de lessen waren uitgevallen dus we hebben de stof nog niet behandelt

gr33tz Axel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

Voor [Cu2+] moet je in je spreadsheet 1.0e-1, 1.0e-2 t/m 1.0e-7 geven (de p waarden zijn dan 1,2....7). Dan liggen de negatieve ionen ook een beetje verder uit elkaar.

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

Afbeelding

dit is wat ik nu heb verder uitleg in de spreadsheet, is dit zo goed of niet?????

gr33tz Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid

De getallen in het bovenste deel van de spreadsheet zijn nu lijkt me in orde. Maar de punten in de grafiek begrijp ik niet. Moeten die met de getallen overeen komen?

Houdt je speadsheet ook rekening met de waardigheid van de ionen? Voor CuI2 moet je nog de wortel trekken uit $B$10/$A2 als je $C2 uitrekent.

Berichten: 54

Re: Oplosbaarheid

weet iemand het oplosbaarheidsproduct van CuO of CuSO3 ???

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid

Even ter informatie: CuI2 en CuSO3 zijn niet stabiel. CuI2 vervalt ogenblikkelijk tot CuI en I2. Als je sulfiet en koper (II) in oplossing bij elkaar brengt, dan krijg je Cu2O en bisulfaat. Dat Cu2O is dan heel fijn verdeeld en vormt een gelig neerslag.

Reageer