[scheikunde] Het gel-effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Het gel-effect

Wij kregen op de universiteit een opdracht over een onderwerp dat we nog niet gehad hebben. De vraag was als volgt:

In een radicaalpolymerisatie van styreen in bulk (geen oplosmiddel) treedt het zogenaamde gel- effect op.

a) geef een omschrijving van het gel-effect

b) beredeneer waarom de steady-state aanname die normaal wordt gedaan, niet meer geldt onder deze condities

c) voorspel wat er met het molecuulgewicht gebeurt tijdens het optreden van het gel-effect

d) schets conversie-tijd curves voor polymerisaties in aanwezigheid van 10% oplosmiddel, 50% oplosmiddel en 90% oplosmiddel.

Het gaat me vooral om vraag a, want ik heb geen idee wat het gel-effect is. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen in deze context?

Alvast bedannkt!

groetjes,

Anke

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Het gel-effect

Kijk even in Odian of Bovey/Winslow. Het is ook bekend als het trommsdorf effect.

De terminatie constante neemt af door een toename in de viscositeit van de oplossing (vanwege de toename in het molgewicht van polymeerketens)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Het gel-effect

In gewoon Nederlands: er is een punt in bijna alle polymerisaties, waarop de fysieke verandering van het mengsel monomeer/polymeer de reactiesnelheid gaat beinvloeden (de diffusiesnelheid van reactieve deeltjes, dus radicalen of ionen, neemt af). Het reactiemengsel wordt op dat moment een 'gel' genoemd, omdat je a.h.w. een soort 'oplossing' hebt van het polymeer in het monomeer.

Over het Trommsdorf-effect spreekt men meestal als er sprake is van een redelijk scherp begrensd 'omslagpunt', bijv. goed zichtbaar tijdens het volgen van de polymerisatie m.b.v. een DSC-meting (Differential Scanning Calorimetry).

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Het gel-effect

Dank jullie wel!! Ik ben een heel eind verder gekomen!

Reageer