soda

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

soda

beste mensen,

ik had een vraag over natriumcarbonaat, ik moet dit namelijk voor een experiment aantonen en uitrekenen hoeveel er aanwezig is mijn vraag is nu hoe ik dit meot gaan aanpakken. ik ben al zo ver dat ik het met een overmaat aan salpeterzuur moet laten reageren maar hoe kan ik nou verder uitreken hoeveel er aanwezig, want dat is mijn grootste probleem namelijk. het aantonen lukt ook nog wel met kalkwater maar het uitrekenen van de hoeveelheid vind ik lastig

groeten,

jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: soda

Waarschijnlijk is er een titratie reactie nodig, maar welke weet ik nog niet.

Heb namelijk geen BINAS bij de hand.

Als ik thuis ben zal ik eens kijken.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 328

Re: soda

ik ben al zo ver dat ik het met een overmaat aan salpeterzuur moet laten reageren
Bedoel je in 1x een overmaat salpeterzuur toevoegen? Of titreren met salpeterzuur tot al je carbonaat gereageerd heeft?
maar hoe kan ik nou verder uitreken hoeveel er aanwezig, want dat is mijn grootste probleem namelijk.
Begin maar eens met het opschrijven van de reactie vergelijking. Als je deze weet, ben je al een heel eind.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: soda

Ik begin een beetje saai te worden: de zuur-base titratie neemt aan dat er geen andere basen aanwezig zijn die het meetresultaat kunnen beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: soda

Bij de reactie van soda met salpeterzuur wordt koolstofdioxide gevormd. Deze hoeveelheid kun je bepalen. Zie deze topic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: soda

Nog saaier: dit neemt dus aan dat er geen kaliumcarbonaat inzit.... Elke analyse heeft kennis nodig over de totale samenstelling van het monster.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: soda

Ik begin een beetje saai te worden: de zuur-base titratie neemt aan dat er geen andere basen aanwezig zijn die het meetresultaat kunnen beïnvloeden.

Nog saaier: dit neemt dus aan dat er geen kaliumcarbonaat inzit.... Elke analyse heeft kennis nodig over de totale samenstelling van het monster.


Inderdaad. Afbeelding

Maar dan neem ik dus aan dat je zelf wel een simpele methode (chemlevel 3) weet om de aanwezigheid van soda onomstotelijk kwantitatief te bepalen....... 8-[

Re: soda

Maar dan neem ik dus aan dat je zelf wel een simpele methode (chemlevel 3) weet om de aanwezigheid van soda onomstotelijk kwantitatief te bepalen.......


Simpel bekende hoeveelheid zuur toevoegen, ontgassen en terugtitreren met loog

maar het probleem blijft staan dat er geen andere stoffen in mogen zitten die mee doen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: soda

Maar dan neem ik dus aan dat je zelf wel een simpele methode (chemlevel 3) weet om de aanwezigheid van soda onomstotelijk kwantitatief te bepalen....... 8-[
Nee, maar ik wil graag dat mensen, onafhankelijk van hun chemlevel, nadenken over potentiele aannamen die er bij een analyse worden gemaakt.

Heel algemeen in de logica: Je kunt een redenering alleen omkeren als je hem negeert: "als A dan B" is equivalent aan "als niet B, dan niet A". Dus beslist niet "als B dan A". Chemisch voorbeeld: zuiver loodjodide is geel (A -> B). Als ik een gele stof in handen heb, hoeft dat nog geen loodjodide te zijn (B -> A geldt niet). Als ik een niet-gele stof heb, is het in elk geval geen zuiver loodjodide (niet B -> niet A).

Bij wiskunde worden beperkingen aan iedereen geleerd op het moment dat een techniek wordt afgeleid: "als we aannemen dat f(x) continu is over het te beschouwen gebied, dan kunnen we afleiden dat....". Deze aannamen moet je wel onthouden, want anders gaat het helemaal mis. En zo ook in de scheikunde!

Iemand die zegt "je kunt een gehalte aan natriumcarbonaat kwantitatief bepalen door..." en dan een van de bovenstaande technieken zou ik willen vragen: werkt dit ook voor een monster maagzout? En voor een monster ruwe olie? Of vervuilde grond? Wel accoord ga ik als iemand toont dat hij over dit probleem heeft nagedacht, en aldus zegt: "je kunt het gehalte aan natriumcarbonaat in huishoudsoda kwantitatief bepalen door...".

Berichten: 9

Re: soda

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de hoeveelheid soda aantonen door een overmaat aan HNO3 toe te voegen en dan de hoeveelheid CO2 die ontstaat te meten en door te kijken naar de molverhoudingen de hoeveelheid uit te rekenen.

jelle

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soda

Je kan ook gewoon een bekende overmaat zuur erbij gooien en dit terugtitreren met een gestelde base. Dit is in mijn ogen een stuk nauwkeuriger, mits je goed op de kleuromslag van de indicator let.

Berichten: 9

Re: soda

bedankt voor de tip FsWd, daar kan ik wel wat mee.

jelle

Re: soda

Jelle,

Wel even in de gaten houden dat je na HNO3 de oplossing moet koken of onder vacuumzetten om de CO2 te verdrijven anders titreer je de opgeloste CO2 ook

Gerard

Berichten: 9

Re: soda

de reactie dus plaats vind als je let op het ontstaan van CO2 is dus als volgt:

Na2CO3+H2O+HNO3 ---> (CO3)2- + 2H+

(CO3)2- + 2H+ --->H2CO3

H2CO3 ---> H2O+CO2

jelle

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. Houd ook het verschil tussen Co en CO in de gaten!

Reageer