[scheikunde] Kremser vergelijking en bottleneck

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Kremser vergelijking en bottleneck

Ik kwam nog wat dingen tegen waar ik niet uit kwam.

Laat zien wat φ wordt als E=1 conform de Kremservergelijking (n.b. deze uitkomst is niet 0 of 1). Geef een fysische betekenis voor een situatie waarin E=1 is.

Ik krijg dan uit phi = 1/(N+1)

Maar ik weet niet wat de fysische betekenis is wanneer E=1. Kunnen jullie mij daarmee helpen?

men debotlleneckt een C2-splitter (etheen/ethaan scheiding) (capaciteit wordt vergroot) door de kolom te verlengen en extra schotels toe te voegen. Leg uit hoe het kan dat door de kolom met meer schotels uit te rusten de capaciteit wordt vergroot. De "dikte" van de kolom bepaalt toch hoeveel er door heen kan?

Ik kan alleen bedenken dat de verblijftijd per schotel kleiner wordt, maar de totale verblijftijd blijft even lang, doordat er meer schotels zijn. Zijn er nog meer redenen die ik over het hoofd zie?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes,

Anke

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Kremser vergelijking en bottleneck

pennromeniel schreef:

Leg uit hoe het kan dat door de kolom met meer schotels uit te rusten de capaciteit wordt vergroot. De "dikte" van de kolom bepaalt toch hoeveel er door heen kan?
Breng een bepaald volume op je kolom zodat alle evenwichtplaatsen precies bezet zijn. Als je nu twee keer zo'n groot volume op je kolom brengt, dan zal geen scheiding meer optreden, omdat alle evenwichtplaatsen (schotels) bezet zijn. Als je nu een langere kolom neemt, krijg je meer schotels en wordt de capaciteit van je kolom groter. Je kan dus meer monster opbrengen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer