[Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 3

[Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Hallo,

Op school ben ik nu bezig met het welbekende profielwerkstuk. Dit doe ik nu bij het vak natuurkunde. De bedoeling is om lucht door een flexibele pvc buis te laten gaan, ik wil gaan bepalen wat het verband is tussen de snelheid die je erin stopt en de snelheid die we uiteindelijk meten bij de uitgang van de pvc buis.

Nu vroeg ik me af of hierover iets van formules of een theorie over bestaat.

Alvast bedankt

Berichten: 176

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

je kunt eens beginnen met googlen naar de wet van bernoulli. ik kan me vaag herinneren dat hier al eerder een topic over is geweest het is misschien ook slim om ff de zoek functie te gebruiken van de site. voor het vak stromingsleer hebben wij het boek "eenvoudige stromingsleer 1" van dekkers en wijnen is misschien wel intterressant voor jullie hierin staat dit allemaal precies uitgelegd.

met vriendlijke groet

gijs brouwers

Berichten: 375

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Balthazar schreef:je kunt eens beginnen met googlen naar de wet van bernoulli. ik kan me vaag herinneren dat hier al eerder een topic over is geweest het is misschien ook slim om ff de zoek functie te gebruiken van de site. voor het vak stromingsleer hebben wij het boek "eenvoudige stromingsleer 1" van dekkers en wijnen is misschien wel intterressant voor jullie hierin staat dit allemaal precies uitgelegd.

met vriendlijke groet  

gijs brouwers
de wet van bernouillewerkt alleen maar met niet-samendrukbare gassen, en er wordt ook geen rekening gehouden met de wrijving, en deze factoren zijn wel belangrijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Tjap schreef:
ik wil gaan bepalen wat het verband is tussen de snelheid die je erin stopt en de snelheid die we uiteindelijk meten bij de uitgang van de pvc buis.
De lucht die je er in pompt moet er hoe dan ook weer uit. Het duurt misschien een seconde voordat je de buis op druk hebt. Voordat je ventilator goed en wel op gang is zal hoe dan ook de uitstroomsnelheid gelijk zijn aan de instroomsnelheid. Anders zou het betekenen dat er luchtmoleculen achterblijven in de buis, en dat zou na enige tijd een forse klap moeten gaan geven........ :D

Dus dat lijkt me een zinloze proef. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Tjap schreef:
ik wil gaan bepalen wat het verband is tussen de snelheid die je erin stopt en de snelheid die we uiteindelijk meten bij de uitgang van de pvc buis.
De lucht die je er in pompt moet er hoe dan ook weer uit. Het duurt misschien een seconde voordat je de buis op druk hebt. Voordat je ventilator goed en wel op gang is zal hoe dan ook de uitstroomsnelheid gelijk zijn aan de instroomsnelheid. Anders zou het betekenen dat er luchtmoleculen achterblijven in de buis, en dat zou na enige tijd een forse klap moeten gaan geven........ :D

Dus dat lijkt me een zinloze proef. :roll:
idd, in het begin ga je even een lagere snelheid hebben, maar na een tijd moet dit zich inderdaad stabiliseren, ik veronderstel dat de buis op het einde even breed is als op het begin, anders kan dit verschillen

Berichten: 866

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

@ Jan van de Velde

Is dat geen schrijffout?:

"Voordat je ventilator goed en wel op gang is zal hoe dan ook de uitstroomsnelheid gelijk zijn aan de instroomsnelheid. Anders zou het betekenen dat er luchtmoleculen achterblijven in de buis,....."

Moet dat niet zijn :

"Nadat...." :roll: :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

"Voordat je ventilator goed en wel op gang is
:roll: spraakgebruik....... ik moet naar bed. Formeel hoort hier te staan: eenmaal als je ventilator constant draait......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

de wet van bernouillewerkt alleen maar met niet-samendrukbare gassen, en er wordt ook geen rekening gehouden met de wrijving, en deze factoren zijn wel belangrijk
je hebt gelijk de wet van bernoulli is niet voldoende in dit geval. maar bij stromingsleer hebben we geleerd om de wet van bernoulli met de wrijving erin verwerkt mee leren te werken en iedere keer de waardes opzoeken in een moody diagram en zo een keer of 3 herhalen enzo kreeg je dan wel de juiste oplossing.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

wannes schreef:.....

de wet van bernouillewerkt alleen maar met niet-samendrukbare gassen....
Niet samendrukbare gassen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Bovendien gaat de wet van B over drukken in gassen dus moeten deze samendrukbaar zijn toch?

Of heb ik het verkeerd gelezen?

Berichten: 375

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

GJ_ schreef:
wannes schreef:.....

de wet van bernouillewerkt alleen maar met niet-samendrukbare gassen....
Niet samendrukbare gassen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Bovendien gaat de wet van B over drukken in gassen dus moeten deze samendrukbaar zijn toch?

Of heb ik het verkeerd gelezen?
de wet van bernoulli geldt in theorie alleen maar voor niet samendrukbare vloeistoffen, het gebruik bij gassen is dan ook maar bij benadering

ik had dus beter vloeistoffen geschreven ipv gassen omdat gassen wel samendrukbaar zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

wannes schreef:....

de wet van bernoulli geldt in theorie alleen maar voor niet samendrukbare vloeistoffen....
Verrassend. Ik was in de veronderstelling dat ie juist gold voor gassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

De wet van Bernoulli is niks anders dan de wet van behoud van Energie voor vloeistoffen en gassen. Het geld zelfs voor samendrukbare gassen, mits je de juiste vorm gebruikt:

[ :roll: dP / rho.gif + (v22 - v12) / 2 + g(h2 - h1) ] m' + W = I

met m' het massadebiet, W wrijvingen en I eventuele vermogensinput (bijvoorbeeld een waterpomp).

Indien een gas incompressible is, dan is de dichtheid constant en kan de term :P dP / rho.gif vereenvoudigd worden in (P2 - P1) rho.gif

Indien het gas compressible is, dan is rho.gif een functie van de druk (bijvoorbeeld adiabatisch), en zal er iets heel anders uit de integraal komen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

....Indien een gas incompressible is....


Dat snap ik dus niet. Volgens mij is een gas altijd samendrukbaar, dat maakt het een gas (ander is het een vloeistof, toch?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Dat snap ik dus niet. Volgens mij is een gas altijd samendrukbaar, dat maakt het een gas (ander is het een vloeistof, toch?)


De verwarring van Engels en Nederlands. In het Engels kent men het woord 'fluid', waar zowel vloeistoffen (liquids) en gassen (gasses) onder vallen. Wij kennen echter het woord fluid niet (fluid mechanics wordt vertaald als vloeistofmechanica). Waar ik dus gas zei bedoelde ik eigenlijk fluids.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Natuurkunde] Windsnelheid door buis

Als je buis maar lang genoeg is en je blaast lucht met een snelheid V naar binnen, dan zal je aan de uigang een Poisseuille-profiel meten: De snelheid in het midden is dan 2V en aan de randen van de buis 0. Het profiel heeft verder een parabolisch verloop. v=2V(1-(x/r)^2) in 2D met r de straal van de buis.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer