caustic soda

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

caustic soda

hey, ik had een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

wat gaat er mis als je caustic soda in de afvoer gooit en na spoelt met heet water?

ik ben er al achtergekomen dat caustic soda het beste werkt met heet water.

NaOH(s) → Na+(aq) + OH-(aq)

ik heb ook stukken gelezen waarin staat dat je het beste met een beetje warm water kunt werken, gooi je er warm of heet water op dan maak je kans op een spectaculaire vulkaanuitbarsting en een reisje naar Beverwijk.

dus wat klopt nou en hoe zou die vulkaanuitbarsting dan onstaan als die komt. en waarom.

alvast bedankt

Re: caustic soda

:) Die vulkaan onstaat als er een hot spot in je riool zit 8-[

Nu even alle gekheid op een stokje

NaOH(s) in water geeft een sterke warmteonwikkeling en ik kan me voorstellen dat er met heet water genoeg warmte ontwikkeld wordt om het water te laten koken waardoor het water uit de gootsteen spuit.

Dat reisje naar Beverwijk zou ik even uitstellen tot je bij de oogarts bent geweest want je ogen zijn waarschijnlijk niet meer te redden.

Berichten: 238

Re: caustic soda

nee hoor ben maar niet bang

vulkanen werken toch anders, meer met lava enzo 8-[

Na OH is een sterke base die onder warmteontwikkeling zal oplossen in water. Als je een flinke hoeveelheid natronloog (NaOH) oplost in niet al teveel water zal het water zo heet worden dat je het niet meer vast kunt pakken (in een bekerglas ofzo).

Hetzelfde gebeurt in feite met de 'caustic soda' die je naspoelt met heet water. het lost dan nogal heftig op zou je kunnen zeggen, waardoor het putje gaat 'pruttelen'.

Toch kunnen niet al te grote hoeveelheden weinig kwaad, maar het werkt beter wanneer je naspoelt met een beetje heet water, omdat dan de natronloog kan inwerken op de vaak vette aangekoekte laag vuil in het putje.

Als je veel water gebruikt spoel je de soda weg....

yes?

Re: caustic soda

Toch nog even een vraag

Kun je met het oplossen van NaOH de 100oC bereiken?

Berichten: 58

Re: caustic soda

Dat hangt er denk ik vanaf welke starttemperatuur je specificeert...

De oplossing ligt er hem natuurlijk in dat je eerst moet uitrekenen met Ks hoeveel NaOH maximaal kan oplossen in je X liter water en vervolgens doorberekenen hoeveel mol dat is en vervolgens dat aantal mol maal de warmteontwikkeling per mol te doen.

Echter, hoe warmer het water, hoe meer NaOH kan oplossen. Dus als je bij 20 oC begint wordt het moeilijker dan als je bij 80 oC begint ( wat opzichzelf natuurlijk al heel logisch is, aangezien je dichter bij de 100 oC zit)

Nu ik er over nadenk maakt de starttemperatuur dus eigenlijk helemaal niet uit, aangezien het water vanzelf opwarmt en meer NaOH laat oplossen. De starttemperatuur maakt dus alleen uit als je de berekening versimpelt door te blijven rekenen met de Ks van je starttemperatuur.

In de ingewikkelde, meer accurate versie heb je een integraal nodig van opgeloste stof (afhankelijk van Ks) tegen T (afhankelijk van opgeloste stof (Ks))... ahem ... of zoiets (ik haat integralen) Afbeelding

Het kwalitatieve antwoord lijkt me iets makkelijker en 'ja'. Hoe meer stof oplost, hoe warmer de oplossing, hoe meer stof kan oplossen etc. etc. tot de 100 oC.

Overigens spreekt mijn pratijkervaring dat vrij duidelijk tegen, dus ik wacht tot iemand me uitlegt waarom ik het fout heb 8-[

EDIT: En die fout zal er vast inzitten dat de temperatuurstijging geen significante hoeveelheid extra oplosbaarheid toelaat om de temperatuur oneindig ver te laten oplopen. Sub-critical NaOH soluble mass o.i.d. Afbeelding

Berichten: 238

Re: caustic soda

juist, T0 van belang.

gooi maar eens natronloog in water van 98graden celsius....

reken maar dat het gaat koken.

PS: zouten beïnvloeden de kooktemperatuur

Berichten: 58

Re: caustic soda

Ik ben maar eens ruw wat gaan rekenen, uitgaande van 1 liter water, 20 oC. En wat ik vind slaat echt nergens op 8-[

Heat of reaction als NaOH oplost = -445.1 kJ/mol.

1 mol NaOH= 40 g. ==> er komt 445.1 kJ per 40 gr. opgeloste NaOH vrij.

Solubility NaOH in water: 1070 g./L bij 20 oC

3137 g. /L bij 80 oC

445.1 kJ = 106330.6 Cal ( 1 cal = 1 g. water, 1 oC opwarmen)

Omdat ik niet weet wat er gebeurt met die cal-definitie als je extra dingen (NaOH) gaat oplossen (telt dat mee bij het aantal gram water in de eenheden?) ga ik maar 1 g. NaOH oplossen in 1000 g. water.

Zo kan het gewicht van de NaOH redelijk worden verwaarloosd (0,1% van gewicht water).

106330.6 cal / 40 g. opgelost NaOH = 2658.3 cal / 1 g. opgelost NaOH

=> 1 g. NaOH oplossen in 1 liter water geeft een temperatuurstijging van: 2658.3/1000 g. water = 2.7 oC.

Invullen in formule om te kijken of het klopt: 2658.3 cal = 1000 g. x 2.7 oC ---> dat klopt dus wel ongeveer.

Vanaf nu wordt de berekening erg ruw. We willen naar 100 oC. Dat is een temperatuurstijging van 80oC t.o.v. onze starttemperatuur.

Daar is 80oC/2.7 oC = 29.6 g NaOH voor nodig. Dit lost makkelijk op in 1 liter water van 20oC.

Het is dus mogelijk, mits je ervanuit gaat dat het inmiddels significante gewicht van NaOH er grotendeels niet toedoet bij de formule.

Ik vraag me alleen wel af of ik het goed heb berekend en/of de juiste basisgegevens heb gebruikt. Als je even logisch nadenkt is het antwoord namelijk wat raar volgens mij. Ik heb wel vaker hele brokken Caustic Soda in het water in mijn wasbak gegooid en dat ging nooit zo belachelijk snel koken.

Ik heb de Heat of reaction van internet en daar vond ik 445.1 en 44.51 kJ op 2 verschillende websites. Uiteindelijk betekent dat dat het aantal gram NaOH dat toegevoegd moet worden een factor 10 hoger zou kunnen liggen, namelijk 296 g. NaOH.

Dit klinkt redelijker, maar ik vind het nog steeds niet overtuigend. Hoe dan ook, ik laat het oordeel en verdere berekeningen aan jullie over Afbeelding

Misschien kan het wel, als de dichtheid van vast NaOH relatief laag is. Ik zou niet meer weten hoeveel volume bijv. 100 g. van dat spul inneemt. Misschien zit er maar vrij weinig NaOH in zo'n fles qua gewicht??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: caustic soda

Het is volgens een website die ik vond 10.6 kcal/mol = 44.4 kJ/mol. 1 mol NaOH kan 1kg water dus 10.6 graden verwarmen. Je zou dus inderdaad ca 8 mol of 300 gram nodig hebben voor een temperatuurverhoging van 80 graden. Daarbij mag je de warmtecapaciteit van de oplossing niet gelijkstellen aan de warmtecapaciteit van water. Bovendien heeft een 8M NaOH oplossing een kookpunt dat flink hoger ligt dan 100 graden....

Berichten: 6

Re: caustic soda

vraagteken schreef: hey, ik had een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

wat gaat er mis als je caustic soda in de afvoer gooit en na spoelt met heet water?

ik ben er al achtergekomen dat caustic soda het beste werkt met heet water.

NaOH(s) → Na+(aq) + OH-(aq)

ik heb ook stukken gelezen waarin staat dat je het beste met een beetje warm water kunt werken, gooi je er warm of heet water op dan maak je kans op een spectaculaire vulkaanuitbarsting en een reisje naar Beverwijk.

dus wat klopt nou en hoe zou die vulkaanuitbarsting dan onstaan als die komt. en waarom.

alvast bedankt
hey, ik wil graag weten hoe caustic soda precies werkt in de gootsteen. ik heb wel een idee maar wil het graag precies weten. is er ook een andere goede manier om de gootsteen te ontstoppen? 8-[ . xxxxxjes

Re: caustic soda

hey, ik wil graag weten hoe caustic soda precies werkt in de gootsteen. ik heb wel een idee maar wil het graag precies weten. is er ook een andere goede manier om de gootsteen te ontstoppen?


Het zou prettig zijn als je ons vertelt wat voor een idee je hebt, dan kunnen we beter helpen met je probleem.

Een hint: de verstoppingen bestaan meestal uit gestold vet

Een andere goede manier is de mechanische ontstopping met een soort dikke veer die je in een bouwmarkt kunt kopen

Gerard

Berichten: 238

Re: caustic soda

eeeh you double poster

stond de post-vertraging af?

antwoord op je vraag had ik al eerder gegeven 8-[
Toch kunnen niet al te grote hoeveelheden weinig kwaad, maar het werkt beter wanneer je naspoelt met een beetje heet water, omdat dan de natronloog kan inwerken op de vaak vette aangekoekte laag vuil in het putje.

Als je veel water gebruikt spoel je de soda weg....

Re: caustic soda

eeeh you double poster


Helaas een probleem van ons netwerk, soms een grote vertraging in een reactie een andere keer een "bevroren systeem". Als je bij een vertraging opnieuw stuurt dan heb je een dubbele post en bij een "bevroren systeem" als niet opnieuw stuurt heb je geen post. Soms als ik haast heb haal ik ze wel eens door elkaar en dan gaat het fout

8-[ Sorry voor het ongemak

Berichten: 3.145

Re: caustic soda

hey, ik wil graag weten hoe caustic soda precies werkt in de gootsteen. ik heb wel een idee maar wil het graag precies weten. is er ook een andere goede manier om de gootsteen te ontstoppen? 8-[ . xxxxxjes
Schenken van geconcentreerd zwavelzuur in je gootsteen gaat ook heel goed (werkt nog beter zelfs). Zgn. "Mega ontstopper" is dan ook 97% zwavelzuur. Te koop bij sommige bouwmarkten en drogisterijen. Inschenken, even laten inwerken en dan wegspoelen met VEEL en KOUD water.

Nooit met je hoofd recht boven de afvoer-opening hangen. Ik heb een keer gehad dat er een fontein van kokend water/NaOH mengsel omhoog kwam, al sputterend en sissend. Met zwavelzuur is de kans hierop nog wat groter.

Berichten: 592

Re: caustic soda

en hoe lang gaat je gootsteen dan mee?

Ik zou denken dat die niet erg gezond is voor je buizenstelsel.

Berichten: 58

Re: caustic soda

Maar lossen bijvoorbeeld haren er ook in op?

Haren lijken me toch wel de meest algemene veroorzaker van opstoppingen .. maar ik dacht me te kunnen herinneren dat haren zich niet graag laten oplossen.

(In de romeinse tijd schijnen paardenharen soms zelfs als vergif te zijn gebruikt. Als het je lukte om er maar genoeg van in het eten van bijv. de keizer te verwerken, was de theorie dat dit in de darmen bij voldoende hoeveelheid een opstopping veroorzaakte die niet meer op te lossen was --> dood)

Reageer