[scheikunde] Adsorptie van waterdamp en CO2 in lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[scheikunde] Adsorptie van waterdamp en CO2 in lucht

In onze fabriek gebruiken we lucht in ons proces.

Voordat de lucht het hoofdproces ingaat wordt de CO2 en waterdamp in de lucht in adsorbers afgevangen.

We hebben 2 adsorbers (zeoliet massa). 1 adsorber staat op lucht de andere wordt geregenereerd.

De adsorberset werkt met het zogenaamd TemperatureSwingAdsorption (TSA) principe.

Heeft iemand meer info over het adsorbtie proces?

Hoe word de maximale hoeveelheid lucht bepaald? Hoe wordt de heat/cooling tijd bepaald?

ik heb al diverse malen op internet gezocht, maar heb nog niet iets gevonden waar ik mee uit de voeten kan.

Vriendelijke groeten

Luchtsplitser

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Adsorptie van waterdamp en CO2 in lucht

Ik neem aan dat men voor die zeolieten precies weet hoeveel ze kunnen opnemen voordat de concentratie in de uitgassen boven een limiet komt. Aan de hand van de samenstelling van het ingas kan men dan vaststellen hoeveel er door mag. Een kleine veiligheidsmarge erover, en hop. Misschien even nameten.....

Voor het regenereren geldt het omgekeerde. Bij hogere temperaturen zal het gas er geconcentreerder uitkomen, maar bij een te hoge temperatuur gaat de structuur misschien stuk.

Al deze parameters zijn ontzettend specifiek voor de omstandigheden, ik denk niet dat daar zo eenvoudig "vuistregels" voor zijn.

Reageer