solvatatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

solvatatie

Kan iemand me vertellen waarom: hoe kleiner het anion, hoe beter de solvatatie?
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.906

Re: solvatatie

Hoi Dominique en welkom op Chemieforum.nl!

Wat is solvatatie? Denk daar eerst eens goed overna en vertel ons dan eerst even wat je zelf denkt 8-[

Solvatatie hier op het forum...

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: solvatatie

Ik heb er niet meer uitleg bijgezet want er was al een ander forum open over solvatatie. Solvatatie is het omgeven van een ion door waterstofmoleculen. Bij een pos ion binden de negatieve zuurstofionen zich op het ion, bij een neg ion binden de positieve waterstofatomen zich op het ion. Maar men vraag is dus waarom dit beter gaat bij kleine ionen..
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: solvatatie

Het zijn natuurlijk geen waterstofmoleculen maar watermoleculen, dat was een slip of the finger. Maar ik heb ook geen idee waarom een klein ion beter gesolvateerd kan worden, hoor, dus ik ben ook stikbenieuwd naar een goed overtuigend antwoord!

Berichten: 328

Re: solvatatie

Bij kleine ionen is de lading per oppervlakte groter. Bij een jodide ion is de lading over een groter oppervlakte verdeeld dan bij een fluoride ion. Meer lading -> Betere solvatatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: solvatatie

Als men dat een betere solvatatie noemt, kan ik het volgen!

Ik dacht meer aan hoe de watermoleculen om het ion heen passen. Als het oppervlak precies pas is, zou ik dat een betere solvatatie noemen. Maar hier zit zeker wat in.

Berichten: 58

Re: solvatatie

Mijn kwantumchemie hoogleraar zei altijd dat als iemand hem een eindantwoord geeft, met als opdracht een logische redenatie te bedenken die tot dat antwoord leidt .. dat altijd wel lukt. Dit staat dan dus los van het feit of het antwoord goed of fout is.

Vooral bij redenaties om de lengte van atoomstralen/groottes van electronwolken e.d. te verklaren gaat dat volgens mij redelijk op (zeker op het niveau van kwantumchemie).

Rondom een groter Ion passen misschien wel meer watermoleculen, wat betere solvatatie zou kunnen betekenen.

Doet me denken aan Douglas Adams. Die schreef in z'n boek ook dat op een gegeven moment een omgekeerde-redenatie machine was uitgevonden om het politici (geloof ik) makkelijker te maken. Ze konden een besluit invoeren, en het apparaat gaf vervolgens na enig rekenwerk een logische reden voor dat besluit 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: solvatatie

Ik ken inderdaad iemand die dat regelmatig in de praktijk heeft geprobeerd.
  • Poneer een vage stelling aan de lunchtafel (voorbeeld "mannen betalen in de supermarkt vaker gepast dan vrouwen")
  • Wacht tot men heeft beredeneerd waarom
  • Wacht een half jaar
  • Poneer de omgekeerde stelling aan dezelfde lunchtafel, waar iedereen de eerste discussie inmiddels is vergeten ("vrouwen betalen in de supermarkt vaker gepast dan mannen")
  • Wacht tot dezelfde mensen nu deze stelling hebben beredeneerd
  • Confronteer ze de volgende dag met de resultaten van je experiment.....
De juiste vraag aan dominique is dus: wat is het experimentele feit dat je probeert te verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: solvatatie

Het feit is gewoon dat deze stelling in mijn cursus organische chemie staat en dat ik me afvraag waarom dit juist zo is.. want normaal gezien worden de buitenste elektronen in een klein atoom sterker aangetrokken door de positieve kern waardoor er minder gemakkelijk binding gebeurt dacht ik..of zit ik hiermee helemaal verkeerd?
Kite high or stay low!

Berichten: 328

Re: solvatatie

Water cluster binding studies have shown that the ions possessing high charge density bind larger water clusters more strongly


Bron.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: solvatatie

Meer literatuur: dit is het onderwerp van het onderzoek van de KNCV's gouden medaillewinnaar van dit jaar! (Huib Bakker) Op "het element" gaf hij een heel boeiende lezing over hydratatie. Hieruit bleek vooral dat voordat hij zijn recente spectroscopische werk deed, niemand eigenlijk precies wist wat hydratatie deed....

Zie: http://www.hetelement.nl/nl/page44.asp

Reageer