[scheikunde] Practicum chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Practicum chemie

Voor een practicum van chemie zou ik willen weten hoe het komt dat metaalatomen (zoals andere atomen) licht uitzenden bij opwarming.

Alvast bedankt,

Thomas

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Practicum chemie

Heel simpel antwoord:

Metaal wordt warm -> elektronen raken in aangeslagen toestand -> vallen terug in naar hun normale toestand onder het uitzenden van een foton.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Practicum chemie

Heb je Google al geprobeerd?

Door het toevoegen van warmte aan het metaal zal de energie opgenomen worden door de elektronen. De elektronen komen hierdoor in een wijdere baan (de aangeslagen toestand = meer energie). Omdat deze aangeslagen toestand energetisch ongunstig is zal het elektron terug vallen naar de grondtoestand. hierbij zend het een foton (= licht) uit van een bepaalde golflengte. De kleur is afhankelijk van de golflengte.

ROYTJE zegt hetzelfe sneller en korter 8-[

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Practicum chemie

Bedankt! Ja ik had al op Google gekeken maar vond niet echt een degelijk antwoord. Ik volg dit forum ook al een tijdje en vind het een geweldig concept! Ik wou het dan ook eens proberen en met succes!

Heel erg bedankt, vast niet de laatste keer dat je mij hier zal zien! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Practicum chemie

Ik vind dit geen correct antwoord. Bij welke temperatuur kan een atoom thermisch serieuze hoeveelheden aangeslagen toestanden vormen?

Wat voor een kleur heb je het over? En bij welke temperatuur?

Volgens mij heb je het over thermische straling boven 800 graden Celsius? Zoals in een gloeilamp? Dat zijn geen individuele atomen die daar stralen, maar volgens mij zijn dat phononen (en daar heb ik absoluut geen verstand van!)

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Practicum chemie

Nee ik denk dat het antwoord juist was. In de proef wordt er niet gesproken over een gloeidraad in een vacuum maar over een gewone metaaldraad met een zout (NaCl of KCl). Dit verwarmen en er zou een licht moeten verschijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Practicum chemie

NaCl kun je bij 800 graden smelten in een kroes. Het begint dan zachtjes rood te gloeien, maar geen specifiek licht uit te stralen dat karakteristiek is voor een overgang.

Reageer