nut PCR?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

nut PCR?

Hallo iedereen! ik stel mezelf een vraag over het nut van PCR. In de les biotechnologie hebben we het dus over PCR gehad en ik begrijp wel waar het over gaat, het vermenigvuldigen van bepaalde sequenties, maar ik begrijp het nut er niet zo goed van. Blijkbaar kan je door bepaling van de allelen op een bepaalde locus identificaties gaan doen (bv. om na te gaan wie de dader is van een moord ofzo). Ik begrijp niet goed waarom we die bepaalde locus zoveel keer gaan amplificeren. Je moet toch die sequentie hebben om te kunnen starten met pcr, dus kan je toch gewoon hierop je onderzoeken doen. Waarom die sequentie dan nog duizenden keer vermenigvuldigen? Is er echt zoveel materiaal nodig voor een onderzoek of doet men dit gewoon uit veiligheidsoverwegingen (bv als de testen mislukken ben je het genetisch materiaal gewoon kwijt).

Hopelijk is iemand hier een beetje vertrouwt mee!

Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nut PCR?

Het idee is dat een variabel gebied omgeven wordt door twee vaste primervolgordes. Je hoeft de preciese inhoud van het variabele gebied dus niet van tevoren te kennen, en kunt het achteraf na de versterking bepalen.

Berichten: 740

Re: nut PCR?

Als je een sequentieanalyse uitvoerd heb je veel DNA materiaal nodig van het te sequencen stukje, dit kan alleen maar door het te vermenigvuldigen dmv PCR.

Zo zijn erg nog veel meer technieken waarbij PCR een belangrijke rol speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: nut PCR?

PCR zorgt er dus gewoon voor om meer DNA materiaal tekrijgen voor het onderzoek en als je ergens veel van hebt dan kun je er ook meer bewerkingen mee uitvoeren. En het grote voordeel hiervan is dat je het materiaal dat je niet nodig hebt er heel makkelijk uit haalt door dit gewoon te amplificeren.

Nog een voorbeeldje van mij zelf. Als ik voor een onderzoek DNA producten nodig heb van een specifiek gen dan kan ik dit materiaal vermenigvuldigen met behulp van PCR en kan ik het zelfs later weer in een ander DNA knippen.

MvG Ron

Reageer