Reductie van een alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 541

Reductie van een alcohol

ik heb een probleem ik zit met een zuurgroep dit ik wil reduceren naar een ch3 groep. Nou kan ik deze wel reduceren met lithiumaluminiumhydride tot een alcohol maar hoe reduceer ik deze verder tot een ch3 groep. Met waterstof en platina is geen optie omdat dit niet word toegestaan op school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reductie van een alcohol

Welke stof wil je uit welke stof maken? Misschien kan het op een andere manier.

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

De reactie vergelijking

Dit is de reactie vergelijking we zijn nu tot stap vier maar nu hoe moet ik nu verder de OH groep moet dus een H worden hoe doe ik dat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reductie van een alcohol

Enkele alternatieven om een dergelijk primair benzylisch alcohol tot de CH3 groep te reduceren zijn:

-Li, NH3, NH4Cl

-NaBH4, PdCl2

-NaBH3CN, ZnI2

-AlCl3, Pd/C, cyclohexeen

-Et3SiH, HOAc

En nog een aantal. Ik heb hier eventueel ook de literatuurreferenties bij.

Je kunt overigens de ester ook in één stap naar de CH3-groep reduceren door behandeling met achtereenvolgens Me3SiI, dan HSiCl3/n-Pr3N, en tenslotte KOH. Dit staat beschreven in the Journal of Organic Chemistry (1979), 44, p 2185, en werkt alleen voor esters van aromatische carbonzuren (zoals in jouw geval).

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

Dank je wel.

Berichten: 243

Re: Reductie van een alcohol

Als je (nog) niet zo bekend bent met dit soort reacties, lijkt het me wel verstandig om het in 2 stappen te doen, en niet meteen de methode met Me3SiI te gaan proberen. Dit is een vervelend stofje dat een heel secure behandeling vereist, en wanneer er ook maar iets niet helemaal klopt, gaat de reactie niet meer en houd je bruine drab over (meestal althans).

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

drquico zou jij dan de referenties kunnen geven voor die andere stappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reductie van een alcohol

Ik zal ze hier morgen neer zetten, ik heb hier het boek niet.

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

super dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reductie van een alcohol

-Li, NH3, NH4Cl: J. Org. Chem. 1975, 40, 3151

-NaBH4, PdCl2: Chemistry Lett. 1981, 1029

-NaBH3CN, ZnI2: J. Org. Chem. 1986, 51, 3038

-AlCl3, Pd/C, cyclohexeen: Synthesis 1978, 397

-Et3SiH, HOAc: J. Am. Chem. Soc. 1968, 90, 2578

Er zijn er nog veel meer. De referenties voor deze transformatie heb ik gehaald uit het boek: Comprehensive Organic Transformations van Richard C. Larock.

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

bedankt. Mijn leraar zij dat het waarschijnlijk ook met een grignard reactie kon?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reductie van een alcohol

Dat kan ook, maar dan moet je het alcohol eerst omzetten in het bromide. Van het gevormde bromide kan je vervolgens het Grignardreagens maken. Waarmee je dit Grignard vervolgens moet quenchen om de CH3-groep te verkrijgen kun je zelf waarschijnlijk wel bedenken.

Berichten: 541

Re: Reductie van een alcohol

ja dat gaat wel lukken in ieder geval bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reductie van een alcohol

Kleine tip: voeg, als je de synthese zelf moet uitvoeren, een korreltje of 2 vast I2 bij het gringard reagens, de reactie waarbij je dus oa vast magnesium in je kolf hebt. Als dit gaat reageren wordt een deel van de broomatomen vervangen door joodatomen. Dit zorgt dat de reactie wat sneller start :)

Reageer