bevriezen water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

bevriezen water?

We hadden hier een discussie over het bevriezen van heet of koud water .Sommigen beweerden dan een emmer heet water eerder bevriest dan een emmer koud water die in een koude omgeving wordt weggezet.

Wie weet het???

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bevriezen water?

Zocht je toevallig dit topic?

Met linkjes naar het effect waar je op doelt, het Mpemba-effect.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: bevriezen water?

In de wikipedia link staat:

Men gelooft dat het effect voortkomt uit een soort interactie tussen:

Verdamping, waardoor het te bevriezen volume vermindert

Het effect van het koken op opgeloste gassen en ionen. Naargelang meer opgelost materiaal wordt toegevoegd, daalt het vriespunt en is er meer tijd nodig om te bevriezen.

en nog meer.

Waarom gaat men dit dan niet eens onderzoeken? Dat men gelooft staat me dus niet aan. Wetenschappers willen toch ten alletijde antwoorden op de vragen?

Ze hebben enkele hypotheses opgesteld en deze kunnen ze toch onderzoeken?

De 2 bovenstaande effecten moeten naar mijn mening makkelijk te onderzoeken zijn.

Ik vind het gewoon raar dat er nog geen concrete conclusie is gevormt.

Berichten: 238

Re: bevriezen water?

nee het gaat hier om de vriespunten.

warm water bevat meer zuurstof (of andere gassen), deze gas'belletjes' fungeren tijdens het vriesproces als vriesinitiators zeg maar.

hier beginnen de kristallen zich te vormen.

Waarom dan niet bij koud water? : minder gas, dus minder vriespunten in de oplossing, dus zal het vriesproces beginnen aan de zijkant van het bakje, waardoor het ijslaagje wat geormd wordt vervolgens optreed als isolator

snappie het nog!?!? 8-[

Re: bevriezen water?

warm water bevat meer zuurstof (of andere gassen), deze gas'belletjes' fungeren tijdens het vriesproces als vriesinitiators zeg maar


Ik kan deze redenatie niet volgen.

Hoe verklaar je dit en hoe verhoudt dit zich tot de oplosbaarheid van gassen in water?

Berichten: 238

Re: bevriezen water?

de oplosbaarheid van stoffen in water neemt toe met een toename van de temperatuur, dit geldt niet alleen voor zouten als NaCL, maar ook voor gassen als O2.

Het gaat hier niet perse om gassen in water, maar om onzuiverheden.

Deze onzuiverheden worden vriespunten.

Het is zo'n beetje een zelfde soort effect als het polymeriseren van emulsies (emulsiepolymerisatie), daar zijn ook onzuiverheden die initiatorpunten zijn voor polymerisatie.

Was dat antwoord op jouw vraag of niet voldoende?

Re: bevriezen water?

Even een correctie de oplosbaarheid van gas in vloeistof neemt af bij toenemende temperatuur.

Ik vroeg me af hoe je bij een hogere temperatuur de gasbelletjes wou verklaren.

Berichten: 238

Re: bevriezen water?

Nou 2 dingen:

ik denk (nu ik erover denk......) dat je gelijk hebt

maar ik vind je laatste antwoord nogal paradoxaal
Ik vroeg me af hoe je bij een hogere temperatuur de gasbelletjes wou verklaren.
maar ik neem aan dat je doelt op ontgassing?!

Even goed om te weten: ik ben zojuist bezig geweest met extractie van vetten met ether, en dan ben ik na een uurtje niet meer zo scherp......

8-[ :)

Ik zal er eens over denken en ik post dalijk mijn gedachtengang

Berichten: 238

Re: bevriezen water?

Ik vroeg me af hoe je bij een hogere temperatuur de gasbelletjes wou verklaren.
als in heet water?

dat zijn volgens mij watergasbelletjes

H2O(g)

maar goed op zich logisch door de dampdruk dat er minder gas oplost in warmer water.

Ik dacht hierover eens wat gelezen te hebben in de mens en wetenschap, nu Explore.

ik zoek het eens op

Re: bevriezen water?

Even goed om te weten: ik ben zojuist bezig geweest met extractie van vetten met ether, en dan ben ik na een uurtje niet meer zo scherp......

dat zijn volgens mij watergasbelletjes


:) Het werk nog door lijkt het, 8-[ we gingen het water bevriezen weet je nog en dan verdwijnen die dampbelletjes toch wel?

Ik denk dat we beter naar de oplossing van Jeffrey kunnen gaan
Ze hebben enkele hypotheses opgesteld en deze kunnen ze toch onderzoeken?

Berichten: 238

Re: bevriezen water?

haha ik denk dat we hier een beetje een misverstand hebben,
Ik vroeg me af hoe je bij een hogere temperatuur de gasbelletjes wou verklaren.
dat zijn volgens mij watergasbelletjes
Ja toch? Je had het over hogere temperatuur en wanneer water heet wordt ontstaat watergas. Maar goed, waarschijnlijk bedoelde je het anders dan ik dacht...

laten we het hierbij laten, tot er zinniger posts gedaan worden :)

Ik heb nog gezocht in de Explore, maar nog niks gevonden: kwestie van een nogal chaotische boekhouding... 8-[

Berichten: 130

Re: bevriezen water?

Hoi,

Wij hebben de proef op de som genomen en 2 bekerglaasjes in de vriezer gezet.

Een met heet water,niet gekookt, en een met koud kraanwater.

Na 15 min was het koud water reeds deels bevroren. Het bekerglas met heet water nog niets te zien, wel koud natuurlijk.

Groet drs. P. Oepie

Berichten: 58

Re: bevriezen water?

De enige proefondervonden versie die ik ken, waarbij heet water sneller bevriest dan koud(er) water is het beroemde proefje ergens in Ijsland.

Er werd toen kokend! water gebruikt en dit werd in de lucht (die zo'n -30 was) gegooid. Het water veranderde instantaan in ijskristalletjes/sneeuw.

De vrij simpele (te?) verklaring die daar werd gegeven was dat de snelheid van temperatuuruitwisseling volgens de formule afhangt van het temperatuursverschil.

Doordat het verschil tussen 100 oC celsius en -30 oC vrij groot is zal dit heel snel afkoelen/bevriezen.

Berichten: 10

Re: bevriezen water?

Onlangs heeft er een artikeltje over dit effect in de "Quest" gestaan. Ik weet zo niet meer precies wat de reden was. Ik meen dat het erom ging dat koud water een kleine beschermlaag vormde, waardoor het moeilijker was om het geheel te bevriezen. Warmer water wordt meer geforceerd af te koelen en krijgt geen kans om deze "afschermende" laag te vormen en bevriest daardoor sneller. De juiste benaming van dit afschermende effect weet ik zo even niet meer, maar ik kan het wel voor je opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: bevriezen water?

Dkakebeeke schreef:De enige proefondervonden versie die ik ken, waarbij heet water sneller bevriest dan koud(er) water is het beroemde proefje ergens in Ijsland.

Er werd toen kokend! water gebruikt en dit werd in de lucht (die zo'n -30 was) gegooid. Het water veranderde instantaan in ijskristalletjes/sneeuw.
Dit zegt niks, alleen dat het koud genoed was om kokend water te laten bevriezen voordat het de grond raakt. Het zegt niks over het feit dat warm water eerder bevriest dan koud water. Als er nu ook nog koud water in de lucht werd gegooid en dit vloeibaar bleef, zou het iets zeggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer