[scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

Ijzer(II)zouten kunnen langzaam door zuurstof uit de lucht worden geoxideerd tot ijzer(III)zouten.

Nu kan je dit berekenen door middel van een titratie met KMnO4

Eerst moet je het ijzer(II)zout oplossen in een zuur, wij kozen voor zwavelzuuroplossing. Daarna voegen we 15M fosforzuur toe.

Daarna 2 keer 200mg NaHCO3 Dit om de zuurstof uit de oplossing te verwijderen.

Welke redoxreactie vind er plaats tussen het ijzer(II)zout en MnO4 (+ 8H+

Waarom los je eerst in een zuur op?

Ik denk dat IJzer(II) als reductor reageert tijdens de titratie.

rwwh: even hoofdletters van de elementen aangepast, dat maakt het een stuk eenvoudiger te lezen!

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

Fe3+ + 2e- -->Fe2+

Fe3+ = oxidator

Fe2+ = reductor

staat gewoon in je binasboek.

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

Ja dat weet ik ook wel 8-[ , maar ik wil eerst weten of dit echt de reactie is die plaatsvind.

Is er geen andere reactie? er zijn meerdere reacties met kaliumpermanganaat en een of andere zuur die we hebben toegevoegd

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

Waarom moesten we volgens de proef oplossen in 15M! fosforzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

kpelster schreef: Fe3+ + 2e- -->Fe2+
Tel de ladingen nog eens goed?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

naar mijn idee heb ik natriumwaterstofcarbonaat toegevoegd, omdat dan door het ontstane CO2(g) de lucht net boven de vloeistof in de erlenmeyer te verdrijven. Als er namelijk nog zuurstof vlak boven de vloeistof in de erlenmeyer zit, kan dit reageren met de Fe2+(aq) in de oplossing. Dat mag niet gebeuren, want anders kan je nooit de hoeveelheid ijzerionen in de oplossing berekenen.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

rwwh schreef:
kpelster schreef: Fe3+ + 2e-  -->Fe2+
Tel de ladingen nog eens goed?
Foutje :)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

De reactie is:

MnO4- + H+ + Fe2+ <--> Mn2+ + Fe3+ + H2O

Kloppend maken mag je zelf doen :)

Tip voor de functie van het fosforzuur: deze reactie is een evenwicht, en om de titratie geheel 'af te laten lopen' moet er dus 'iets' gebeuren.....

Tip voor het 'waarom' van het oplossen in een zuur: kijk in je Binas even naar de oplosbaarheid van ijzerzouten in bijv. water.....

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ijzer(II)gehalte bepalen

OKE, bedankt voor je reactie, helaas heb ik het verslag al moeten inleveren, maar nu weet ik toch nog het antwoord:), de reactie had ik overigens zelf al, alleen het verschil in oplosbaarheid was ik niet op gekomen.

Reageer