alkynen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

alkynen

Vraagje:

Hoe verklaar je dat alkynen een hoger kookpunt hebben dan de overeenkomstige alkanen, maar dat de alkenen een lager kookpunt hebben dan de overeenkomstige alkanen?
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Berichten: 51

Re: alkynen

Het kookpunt van alkanen, alkenen en alkynen wordt vooral bepaald door

Van der Waals interacties. De meeste interactie vindt er uiteraard plaats als

de ketens netjes op elkaar gepakt kunnen worden. Dus hoe beter de pakking, hoe hoger het kookpunt.

Bij alkenen (dubbele binding, sp2) is de hoek tussen het sp2 C-atoom en het naast liggende sp3 C-atoom 120 graden en heb je dus een "knik" in de keten. Die kunnen dus minder goed gepakt worden, dus een lager kookpunt.

Bij alkynen (drievoudige binding (sp)) is de hoek tussen het sp C-atoom en het naast gelegen sp3 C-atoom 180 graden, ofwel recht. Dit geeft een goede pakking dus hoog kookpunt, blijkbaar zelfs hoger dan soortgelijke alkanen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: alkynen

Bedankt voor de toelichting.

Ik had zelf al aan deze verklaring gedacht, maar was niet zeker of er nog andere factoren ook een rol spelen.

Ik had ook mijn twijfels omdat ik ergens had terruggevonden dat bij de dubbele binding van de alkenen de elektronenwolk van de dubbele binding zorgt voor afstoting tussen verschillende moleculen, waardoor de afstand tussen de moleculen groter is. Dit leek mij vrij logisch, waardoor ik dan niet begreep waarom dit bij de alkynen niet zo is.
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Reageer