[scheikunde] zuur base titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] zuur base titraties

Hoihoi!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik ben bezig om mn practicum voor te bereiden, maar ik loop vast op een paar dingen.

Ik moet oa een bepaling doen van ammoniumacetaat. Deze wordt getitreerd met natronloog. Maar de ammoniumacetaat wordt eerst aangezuurd met HCl tot een pH van 2,0-2,5. Nu moet ik voordat ik kan uitrekenen hoeveel ammoniumacetaat er afgewogen dient te worden, weten wat de te verwachte titariecurve is. En welke equivalentiepunten er te verwachten zijn. Mijn vraag is daarom ook wat voor invloed HCl heeft op de curve. En of Hcl ook een equivalentiepunt heeft in de curve naast het ep van ammoniumacetaat.

BVD

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zuur base titraties

Ik vind dit best een moeilijk experiment!

Uit welke ionen bestaat ammoniumacetaat? Wat weet je van deze ionen? Wat denk je dat er gebeurt als je de oplossing aanzuurt?

En dan, wat zal er gebeuren als je base toevoegt?

Schrijf de reactievergelijkingen eens uit!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] zuur base titraties

okey, nou ammoniumacetaat bestaat uit NH4+ en uit CH3COO-.

NH4+ is een zuur en Ac is een base. Dus als het aangezuurd wordt dan regeert Ac met H+? Waardoor HAc ontstaat. En als je dan met loog gaat titreren krijg je NH3 en weer Ac-? Waardoor er dus 2 equivalentiepunten zijn? namelijk die van NH4+ en die van HAc? Of zit ik nu helemaal mis?

greetzz

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zuur base titraties

Volgens mij zit je helemaal juist!

Reageer