Polyvinylacetaat en TGA (vragen)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Polyvinylacetaat en TGA (vragen)

Ik heb een paar vragen over een experiment wat ik heb uitgevoerd. Ik heb polyvinylacetaat gesynthetiseerd met een emulsiepolymerisatie. Vervolgens heb ik een TGA-thermogram opgenomen.

* Hoe kan ik het gehalte vinylacetaat in mijn product bepalen a.h.v. mijn massaverlies in mijn thermogram?

* Hoe zit een emulsiepolymerisatie er nou precies uit. Dus wat gebeurt er eigenlijk? Ik heb overal wel wat opgepikt over micellen en monomeer druppels etc., maar wat er nou precies gebeurt weet ik niet.

* Klopt het dat er bij een emulsiepolymerisatie enkel syndiotactisch polymeer ontstaat (zoja: hoe komt dat dan?)

Bedankt alvast :) .

Berichten: 2.035

Re: Polyvinylacetaat en TGA (vragen)

Hi RayMania,

vragen 2 en 3 worden wel beantwoord in dit proefschrift: Batch emulsion polymerization

Van TGA weet ik helaas niet genoeg af om je vraag erover te kunnen beantwoorden.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Polyvinylacetaat en TGA (vragen)

* Hoe kan ik het gehalte vinylacetaat in mijn product bepalen a.h.v. mijn massaverlies in mijn thermogram?
In het TGA verwacht je wanneer er nog ongereageerd vinylacetaat in je polymeer ziet een massa-afname bij het kookpunt van vinylacetaat (rond de 75 graden). De massa-afname bij deze temperatuur (procentueel) is bij TGA (thermogravimetric analysis) gelijk aan het (massa)percentage vinylacetaat.

Kijk voor de emulsiepolymerisatie maar eens hier of hier op het Chemieforum.

Reageer