alcoholen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 141

alcoholen

Halo, ik zit dus met een vraagje

De meeste mensen weten dat je boterzuur kan bereiden met een aardappel maar

boterzuur ontstaat door de oxidatie van 1-propanol of 2-propanol

Maar wil dit dan zeggen dat je 1-propanol of 2-propanol kan bereiden vertrekkende van een aardappel? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcoholen

Jep dat heb je helemaal goed gezien, dit boterzuur dus in een DROOG kolfje stoppen en daar wat LiAlH4 bijgooien. Dag zweetvoetengeur :)

Berichten: 592

Re: alcoholen

Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Dit is misschien een proef die enkel in Nederland wordt gegeven?

Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Berichten: 243

Re: alcoholen

Nou, ik heb hier ook nog nooit van gehoord, Dante.

Knappe jongen die uit boterzuur propanol weet te maken met alleen LiAlH4, als je het mij vraagt...

Boterzuur is butaanzuur, en als je dat reduceert krijg je 1-butanol. Je kunt dus ook geen boterzuur maken uit 1-propanol door oxidatie; je krijgt propaanzuur (dat is trouwens ook geen lekker goedje...). Als je 2-propanol oxideert, krijg je aceton, en dat ruikt toch wel ietsje anders dan boterzuur.

Je mist een C'tje, Rub. :)

Berichten: 2.035

Re: alcoholen

As usual: Google, 'boterzuur', et VOILA!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcoholen

Ik gaf ook enkel een reductiemiddel, geen zin om er te diep op in te gaan :)

Berichten: 243

Re: alcoholen

Jep dat heb je helemaal goed gezien...
Ik gaf ook enkel een reductiemiddel, geen zin om er te diep op in te gaan
:)

NoFi, maar als je "geen zin" hebt om vraag fatsoenlijk te beantwoorden, lijkt het me wel zo sympathiek om maar helemaal niet te reageren, in plaats van onwaarheden aan te dragen op een manier die suggereert dat je wel serieus antwoord geeft...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcoholen

Jep dat heb je helemaal goed gezien...
Ik gaf ook enkel een reductiemiddel, geen zin om er te diep op in te gaan
:)

NoFi, maar als je "geen zin" hebt om vraag fatsoenlijk te beantwoorden, lijkt het me wel zo sympathiek om maar helemaal niet te reageren, in plaats van onwaarheden aan te dragen op een manier die suggereert dat je wel serieus antwoord geeft...
Ja dat jij ook zo'n woordenboek van triviale namen -> IUPAC namen in je hoofd hebt... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcoholen

Hopelijk zal er in aardappel geen propanol zitten in aanzienlijke hoeveelheden, want alle oneven alcoholen zijn volgens mij giftig.

Berichten: 89

Re: alcoholen

want alle oneven alcoholen zijn volgens mij giftig.
en de even sws niet??? en geld dat voor allemaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcoholen

Ach, de eerste even alcohol kennen de meesten als een redelijk potent gif maar waar het lichaam wel een beetje tegen kan.

De dissimilatie van alcoholen en zuren gaat "per twee koolstoffen", er is dus reden om aan te nemen dat dit een vrij algemene regel is. Maar getallen heb ik nooit gezien.

Berichten: 141

Re: alcoholen

Even een bijkomend vraagje :P

Als je boterzuur gemaakt hebt met aardappelen kun je dan het boterzuur in een zuivere vorm eruithalen. want het resultaat van de rottende aardappel is niet echt smakelijk. ;)

Als ik het boterzuur in een relatief zuivere zou kunnen verkrijgen kan ik het degelijk bewaren in een (goed afgesloten) kast. het mengsel is niet zo interessant.

ik zou het boterzuur willen gebruiken voor volgende reactie:

C3H7COOH + C2H5OH geeft ester + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcoholen

En jij denkt dat zuiver boterzuur zo lekker ruikt? ;) :P :)

Berichten: 2.035

Re: alcoholen

Ethyl butyraat (dat wil jij maken) is te koop voor zo'n 15 Euro per ml; dat is heel duur voor zo'n relatief eenvoudige verbinding, en dit komt uitsluitend doordat werken met zuiver boterzuur speciale werkomstandigheden vereist [!]

Berichten: 448

Re: alcoholen

Wij hebben dit jaar op school ethylbutyraat gemaakt. Het ethylbutyraat ruikte naar ananas en het lokaal rook naar boterzuur.

Reageer