Zeewater zuiveren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Zeewater zuiveren

Wij zijn met een opdracht voor school bezig waarin wij zeewater drinkbaar moeten maken voor mensen uit een ontwikkelingsland. Het moet dus niet te duur zijn en moet makkelijk in gebruik zijn. De enige vorm van energie die we mogen gebruiken is zonne-energie.

Eerst moet dus destillatie plaatsvinden, zodat alle zouten in het residu achterblijven. Voordat het gedestilleerd wordt willen wij peroxide aan het zeewater toevoegen om alle biologische vervuiling er uit te verwijderen.

Na de destillatie willen we het destillaat filtreren met saffranine om te controleren of er nog plankton of andere stoffen aanwezig zijn.

Als laatste willen aan het filtraat nog stoffen als chloride, fluoride, natrium, kalium, kalk toevoegen omdat deze in drinkwater aanwezig moeten zijn.

Wij vragen jullie hulp, omdat wij niet zeker zijn of we het zo goed doen en of jullie nog tips hebben.

Alvast bedankt!

Berichten: 592

Re: Zeewater zuiveren

Je kan net zoals bij een waterzuiveringsproces beginnen met eerst alle "grove" deeltjes eruit te halen door je zeewater door zandfilter (zand genoeg, je bent toch al aan zee :) ) ofzo te laten lopen.

Verder kan je je organische bestanddelen die mogelijk nog aanwezig zijn laten verwijderen door micro-organismen, dan moet je geen oxiderende stoffen toevoegen.

Berichten: 238

Re: Zeewater zuiveren

het nieuws niet gevolgt?

er zijn hele grote kassen in omloop, waarin m.b.v. zonne-energie zeewater gezuiverd wordt van zouten, doordat het water verdampt en condenseerd tegen het dak van de kas, waarna het naar beneden loopt als 'zoet' water.

voor de rest klinkt het mi vrij goed.

wat bedoel je precies?
het destillaat filtreren met saffranine

Berichten: 7

Re: Zeewater zuiveren

@ Dante: Het zandfilter-idee lijkt me een zeer goed idee.. maar hoe is dit eenvoudig te maken? (Ook voor een redelijk grote hoeveelheid (tenzij het in kleine porties steeds wordt gedaan, maar dat lijkt me niet heel erg handig)

Hoe zou dat werken met die micro-organismen? Hoe kunnen we daarvoor zorgen?

@jb31dec: Ons model ziet er ook zoiets uit :) Sterker nog.. precies zo.. Het probleem is dus wel dat je dan zuiver water hebt, wat niet drinkbaar is.. daarom moeten er weer zouten aan toegevoegd worden.

Wat we bedoelen met 'filtreren met saffranine' is het volgende:

Nadat het water is gedestilleerd en weer gecondenseerd (dus weer in vloeibare vorm, zonder zouten is) moet het (volgens onze informatiebronnen) door middel van saffranine gecheckt worden of alle organismen uit het water zijn verdwenen. Dit zou dus moeten in de vorm van filtreren. Bij het water dat gefiltreerd wordt, zit dan saffranine.

Bedankt beiden :)

Re: Zeewater zuiveren

Saffranine moet je niet bij het water doen, het een bestandeel van een kleuring op bacterieen in de microbiologie. Dit gebeurt onder een microscoop.

Ik denk dat het filteren waar je het over hebt een concentratietechniek is die eventuele bacterieen verzameld tot een dusdanige concentratie dat deze detecteerbaar wordt indien deze boven een bepaalde limiet komt

Dit is een differentiele kleuring: je kunt onderscheid maken, het is een eerste stap bij de identificatie van bacterien. Hiervan zijn vele variaties. Deze is vanwege de houdbaarheid van de kristalviolet oplossing het meest geschikt voor gebruik op school. Het is de gramkleuring volgens Hucker, waarbij als tegenkleurstof voor saffranine is gekozen i.p.v. fuchsine (carcinogeen?).

Bron

http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/microscopischonderzoek.htm

Aanvulling MSDS

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s0240.htm

Berichten: 7

Re: Zeewater zuiveren

Hm.. dan zou de website waar wij het vandaan hadden gehaald niet helemaal kloppen :) .. Vraag me af in hoeverre het eigenlijk nog nodig is om het te checken of er nog organismen inzitten..

Na het zandfilter en de destillatie, mag je er volgens mij wel van uit gaan dat er geen biologische vervuiling meer in het water zit?

Berichten: 5

Re: Zeewater zuiveren

Ik denk inderdaad dat het aannemelijk is dat de bacterien etc niet mee gedestilleerd worden. Dit is echter te controleren door de proef te doen en het destillaat daarna op een kweekbodem te brengen waarop bacterien goed groeien.

Re: Zeewater zuiveren

Na destilatie heb je zuiver water, het probleem wat dan onstaat is hoe voorkom je dat het opnieuw besmet raakt met bacterieen.

Je hebt een af andere condensor die over een groot oppervlak beschikt en daardoor erg gevoelig is voor besmetting.

Een van de dingen die waarschijnlijk zal helpen is een batchgewijze productie met ontsmetting tussen de batches door. Mogelijkerwijs door de condensor te drogen en een tijd in de zon te laten liggen. Een metalen condensor zal dan zo heet worden dat die na een uur of twee zo goed als steriel zal zijn.

Berichten: 238

Re: Zeewater zuiveren

juist.

het water is H2O en niet veel meer.

inderdaad is verhitten een goede optie, met zonneenergie te bewerkstelligen, maar dan moet het water niet weer verdampen.

mijns inziens gewoon die zouten erbij en steekproefsgewijs monsters laten controleren op gehaltes en microörganismen

ik geloof niet dat je op een ander manier goedkoop aan drinkwater komt uit zeewater vanwege het hoge zoutgehalte...

Re: Zeewater zuiveren

Ik bedenk bij mijn veronderstelling dat de condensor gemaakt is van metaal dat je sterk rekening moet houden met het punt dat gedestileerd water behoorlijk corrosief is en dat metaalplaat of buis heel snel lek zal raken. Een instalatie van kunststof zal het waarschijnlijk langer uithouden.

Berichten: 7

Re: Zeewater zuiveren

Allereerst weer bedankt voor de bijdragen :)

We zijn van plan ons hele bouwwerk van kunststof (PC --> Polycarbonaat) te maken. Alleen de bak waar het zeewater in komt te zitten zal waarschijnlijk van Aluminium worden. Volgens onze scheikundeleraar zal het onder de omstandigheden die wij hebben (normale omstandigheden) niet erg corrosiegevoelig zijn.

Het saffranine-idee is geheel van de baan. Dit bleek dus niet te werken.. en we mochten ook ervan uit gaan dat er geen organismen meer in het gedestilleerde water zitten, dus is het controleren ervan overbodig geworden.. Er zal eventueel wel nog een monster van het water egnomen worden. Zoiezo moet dit gebeuren om te kijken of de zouten die we erin hebben moeten gooien er in zitten (dmv neerslagreacties e.d.), dus dat komt dan wel goed :)

Ik vraag me af of we echt uit moeten kijken voor die besmetting.

In principe is het hele gebeuren dichtgekitt.. Alleen de lade vanwaar het water naar binnen wordt gebracht is open te maken.. Hier moet inderdaad goed mee uitgekeken worden dat er geen bacteriën in komen..

We zijn echter wel op een nieuw probleem gestuit.

Het water, als het eenmaal in het opslagvat zit, moet niet stil blijven staan.

Aangezien we moeilijk iemand de hele dag door het water kunnen laten roeren zaten we te denken aan iets van een motortje.. Het probleem is dat we alleen zonne-energie mogen gebruiken.. En zonnepanelen e.d. nogal duur zijn, en dus niet geschikt zijn..

Enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zeewater zuiveren

After-Effects schreef: Ik vraag me af of we echt uit moeten kijken voor die besmetting.

In principe is het hele gebeuren dichtgekitt.. Alleen de lade vanwaar het water naar binnen wordt gebracht is open te maken.. Hier moet inderdaad goed mee uitgekeken worden dat er geen bacteriën in komen..
Stop maar met dromen: steriel zeewater moet nog worden uitgevonden. Het zal onmogelijk zijn om ervoor te zorgen dat er geen bacteriën mee naar binnen komen. Je zult er in de constructie voor moeten zorgen dat de bacteriën niet via dezelfde weg naar buiten kunnen als het gezuiverde water.

Berichten: 7

Re: Zeewater zuiveren

rwwh schreef:
After-Effects schreef: Ik vraag me af of we echt uit moeten kijken voor die besmetting.

In principe is het hele gebeuren dichtgekitt.. Alleen de lade vanwaar het water naar binnen wordt gebracht is open te maken.. Hier moet inderdaad goed mee uitgekeken worden dat er geen bacteriën in komen..
Stop maar met dromen: steriel zeewater moet nog worden uitgevonden. Het zal onmogelijk zijn om ervoor te zorgen dat er geen bacteriën mee naar binnen komen. Je zult er in de constructie voor moeten zorgen dat de bacteriën niet via dezelfde weg naar buiten kunnen als het gezuiverde water.
Raak je die niet uberhaupt kwijt bij het destilleren? Gekookte bacterien ? haha :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zeewater zuiveren

Er kunnen andere bacterien uit de lucht vallen ná de destillatiestap :)

Berichten: 7

Re: Zeewater zuiveren

Ja, das logisch :)

Daarom hebben we ook het probleem met het motortje.. Want er moet dan natuurlijk een soort zeil over heen liggen.. of iets anders dat het bedekt.

Het kan dus in principe niet handmatig worden doorgeroerd Afbeelding Want het moet dicht blijven (al moet er in principe wel zuurstof bij, maar dat gebeurt wel, lijkt me..)

Dus moet het door iets van een motortje (soort mixer?) gebeurd worden, maar hoe zorgen we dat dat ding energie krijgt om iets uit te gaan voeren, aangezien we alleen maar zonne-energie mogen gebruiken..

Gesloten