Javel maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 338

Javel maken

Hoi,

Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken van de reactie tussen dichloorisocyanuurzuur en water. Maar voordat ik de reactie kan uitschrijven heb ik natuurlijk de formule van dichloorisocyanuurzuur nodig. Ik heb reeds google en wikipedia al geraadpleegd, maar niets gevonden.

Alvast bedankt.

Nernst

Berichten: 111

Re: Javel maken

US Patent Office eens proberen: http://patft.uspto.gov/netahtml/search-bool.html

Berichten: 338

Re: Javel maken

Ik heb geprobeerd dichloorisocyanuurzuur te vertalen naar het engels zodat ik in jou site kan zoeken, maar het lukt mij niet.

Ik kom niet verder dan: dichlorine

Ik heb al het volgende geprobeerd: dichlorineisocyanuuracid, maar deze kan ik niet terug vinden op de site.

Fijn van de snelle reactie...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Javel maken

Dichloroisocyanuric acid, het is overigens een natriumzout zoals ik het vind.

De natriumvariant: C3Cl2N3NaO3

Er bestaat hier geen zure variant (lees: met H+ ergens eraan vast) omdat hier meteen een of ander gas (gokje: HCN) ontstaat bij contact met een zuur.

En als ik zo even naar de structuurformule kijk, zegt iets in mijn achterhoofd dat dit beestje een redelijk lage pKa-waarde heeft. Het werkt daarbij ook nog eens als een sterke oxidator.

Berichten: 338

Re: Javel maken

Als dit zout C3Cl2N3NaO3 zich in een zuur mileu bevindt, wordt er inderdaad HCN gevormd.

Nu, wat ik al weet is dat Javel bestaat uit NaCl en NaClO. Maar welke nevenproducten onstaan er dan nog?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Javel maken

Nou als het een zout is, ontstaat er gewoon Na+ en C3Cl2N3O3-. Het beestje is namelijk een 6-ring van afwisselend een C en een N. Op elke C zit een dubbelgebonden O en op 2 van de 3 N zit een Cl. Rest nog een minlading waar de Na+ aan hangt.

Re: Javel maken

Javel is een waterige oplossing van natriumhypochloriet

Berichten: 162

Re: Javel maken

Misschien wat offtopic: Je moet een beetje oppassen met de Titel: Javel maken. Javel is een (franse) merknaam voor bleekwater, die helaas weinig tot niet bekend is bij de Nederlanders. Die kennen het enkel als chloorbleekmiddel of als bleekwater of onder de merknaam: Chlorix.

Berichten: 3.145

Re: Javel maken

Als dit zout C3Cl2N3NaO3 zich in een zuur mileu bevindt, wordt er inderdaad HCN gevormd.
Is dit echt zo? Hier geloof ik niks van. Ik zelf heb wel eens wat van dit spul aan zoutzuur toegevoegd en dan ontstaat er Cl2-gas in een rustig tempo. Je kunt er een mooi langzame constante Cl2-stroom mee krijgen. Cl2 is toch nog wel wat anders dan HCN.

Berichten: 338

Re: Javel maken

Hmm, ik zal in een van mijn verstrooide buien geweest zijn. Mijn excuses

Reageer