batterijen voor robot?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

batterijen voor robot?

ik heb 2 24V motoren(weet A niet) die +/- 4u moeten kunnen draaien...

ik heb op school uitgerekend dat ik voor 12V 0.8Ah nodig had voor 1 motor 2uur te laten werken... ik heb dus 2 batterijen nodig voor ze +/- 4uur te laten werken. ik weet echter geen enkel merk van batterijen voor deze toepassing...hlp me plix xD

welke batterijen?(moeten heroplaadbaar zijn)

als het kan ook een oplader voor deze batterijen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: batterijen voor robot?

Kijk eerst eens hier of je al wat wijzer wordt.....

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15362

misschien is je probleem dan al opgelost, en anders helpen we je graag verder.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

hmmmmm.... ik weet hoe je die dinge moet berekenen etcetc... ik zou gewoon 2batterijen van 24V moeten hebben met een capaciteit van toch zeker 10Ah voor zeker te spelen...ik heb heel het internet afgezocht en vond echter bitterweinig dat toch een beetje verstaanbaar was...

en als ik er dan eentje had was hij niet oplaadbaar :/

dus....een 24V/10Ah of meer batterij die heroplaadbaar is en mss dat iemand me ook kan helpen met een oplader te vinden voor deze batterij? thx :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: batterijen voor robot?

Als je het amperage niet weet, hoe stel je dan vast wat voor batterijen je nodig hebt? Weet je welk vermogen je motortjes hebben??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

well ik heb da op school kunne uitmete met men lerares maar ben de ampere vergeten ^^ er stonden geen gegevens op men motor....we hadden het motortje op 12V geplaatst en er een ameremeter opgeplaatst...holycrap! kmoest er een labo van make nu je het zegt xD sec ^^.................

aha!!! A: 0.4A V: 12V h: 2h

:roll: zo kwam ik op 0.8Ah maar het motortje kan echter wel 24V aan en zou 4 uur moeten draaien dus das alles * 4 ofzo zeker?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: batterijen voor robot?

Een motor heeft geen ohmse weerstand, dus als hij op 12 V 0,4 ampere vraagt wil dat niet zeggen dat hij op 24 V 0,8 A gaat gebruiken. Maar laten we aannemen dat dat wel zo is (als je motortje op 12 V lekker draaide dan toch), en je wilt dat 4 uur volhouden, dan heb je dus voor een motortje minimaal 0,8A x 4h=3,2 Ah batterij nodig. In de andere topic heb je nog een en ander gelezen over piekstromen (bij de start) waar we nog steeds niet uit zijn maar die elke fatsoenlijke batterij moet kunnen overleven (dit veronderstelt wel een start onder laag belaste condities).

Verder kan de aansluitspanning van een batterij bij forse stroomafnames dalen. Maar ik denk dat je met je 24 V en 10 Ah redelijk safe zit.

Geen idee waar die te vinden zijn. Dat lijkt me buiten het hobby-circuit vallen. Twee gewone auto-accu's in serie? Een beetje overcapaciteit in Ah, maar overal te koop, inclusief betaalbare laders.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

jah maar het probleem is dan weer de grootte van de batterij(height, length,etc) ik moet deze robot maken voor school...ik zit in mijn laatste jaar en moet een GIP(geintigreerde proef) maken. Ik werk samen met iemand die het mechanische gedeelte moet doen...ik moet de PLC aansturing en al het elektrische doen... anyways de grootte van deze batterijen spelen een rol omdat men maat die de mmechanica doet een ruimte voorzien heeft van 100mm lengte en 50mm hoogte..hij kan deze wel aanpassen maar niet zoveel als een auto batterij ^^

ty for youre hlp though :roll: mss iemand anders die mij in mijn quest voor de batterijen kan helpen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: batterijen voor robot?

zeg, beste Nederlandse vriend, is dat voor school?

anders doe je als volgt:

neem een transfo 230V/24V qua VA pfff voldoende ampère. :wink:

met een spanningstabilisator erbij en je kan uw proef vervolledigen.

maar als je een batterij van 24Volt wil gaan halen, beste vriend dat zal u een deftig paar Eurootjes kosten hoor.

tip: Varta batterijen; groot-handel.

tjonge..tjonge, studente leven in Nederland.. da's niet om te lachen

('k woon in België, hé :wink: :roll: )

---

zoals Jan zegt, neem 2 batterijen van 12V (voor auto's of als je geluk heb, ne vrachtwagen batterij) en let goed op bij het aansluiten.

btw, een motor weerstand noemt men Ri: inwendig weerstand van de spoelen -uit te meten met een RLC-meter: spoel weerstand, als ik mij niet vergis, wordt het uitgedrukt in Henry. zelfinductie
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: batterijen voor robot?

Samengevat: weet iemand of er 24 V circa 10Ah accu's bestaan met een formaat van circa 10 x 5 cm????
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

eurm...ik ben een belg -.- of had je het tege jan? although i think hes belgian to :D ik kom uit antwerpe en ga naar school in gemeente boom..anyways

de batterij moet niet echt 10Ah zijn het mag minder...ik moet er gewoon een motortje van 24V +/- 4u op moeten late draaien en hem weer kunne opladen(heel belangerijk) ^^

en dit is geen proefopstelling* ofzo..dit is een echte robot die zal moten rijden over draadloos internet :roll: :D

ps: @mods.. ik kan men titel nimeer wijzigen omdat ik via "gast" deze topic had geplaatst ^^ en was op school toen dus ik had die regels ff niet gezien over het tussen haakjes zetten van het vak...sy =*

k dus samengevat: ik heb 2 heroplaadbare batterijen van 24V 3.5/4Ah nodig en als het mogelijk is ook een lader voor deze batterijen

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

weet echt niemand waar ik deze batterijen kan vinden? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: batterijen voor robot?

beste vriend Wimdowz, de enigste manier is goed te googlen :roll:

*battercellen

*accumulatoren

*enz.

ik denk dat er géén batterij op de markt is, die zal voldoen aan de gewenste hoogstes.

euh.. met respect, ik denk dat je uw 'prof' zul moeten aanspreken omtrend het probleem.

meer kan ik niet doen. helaas :P

veel sterkte én succes
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 664

Re: batterijen voor robot?

www.conrad.nl , of bij een andere elektronica hobby zaak langs gaan.

Moet het draadloos zijn? Anders kun je misschien gewoon een oude printer-voeding gebruiken.

Berichten: 8

Re: batterijen voor robot?

draadloos? de voeding moet niet draadloos zijn he lolz gewone batterijen zulllen worden gebruikt :)of begrijp ik je verkeerd?...anyways ik moet met visual basic een besturingsprogamma schrijven(ook ni simpel lolz) en dat gaat de robot via draadloos internet verzenden...we gaan een laptop op de robot zette dus das geen probleem...k well bedankt voor jullie hulp....ik hoop dat er mss iemand is die me nog wat kan helpen want ik vindt niets op google ..... mss verkeerde keywords..i dunno :roll:

Berichten: 664

Re: batterijen voor robot?

'draadloos', daarmee bedoel ik de robot natuurlijk.

Kijk op www.conrad.nl of www.conrad.be daar hebben ze accu's. Als je een laptop op de robot gaat zetten, lijkt me dat je vrij veel ruimte hebt, waarschijnlijk kan je dan 2 12V accu's in serie zetten.

Reageer