waarom een gekleurde oplossing?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 152

waarom een gekleurde oplossing?

Hallo iedereen! Ondertussen heb ik al een heleboel geleerd over spectrofotometrie enzo, maar ik zit toch met een vraagje hierover. Waarom moet een oplossing eigenlijk gekleurd zijn om er spectrofotometrische technieken op toe te passen? Voor zover ik zelf al spectrofotometrische oefeningen gedaan heb, waren deze oplossingen steeds gekleurd en ik begrijp eigenlijk niet goed waarom. De bedoeling van spectrofotometrie is toch gewoon meten hoeveel licht van een bepaalde golflengte geabsorbeerd wordt. Dit heeft een evenredig verband met de concentratie van een bepaalde component in de oplossing waardoor je dan ook de concentratie van die component in een onbepaalde oplossing kan gebruiken. Zijn niet gekleurde oplossingen dan niet in staat om licht te absorberen of gaan we een kleurreagens toevoegen omdat dit dan beter gedetecteerd wordt?

Ik hoop dat iemand het antwoord weet op mijn vraag!

Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Berichten: 857

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Je hebt je vraag zelf al beantwoord. :) Afbeelding

Een heldere kleurloze oplossing is niet instaat licht te absorberen. Welke golflengte je er ook doorheen stuurt, de lichtbundel zal geheel door de oplossing gaan zonder enkele absorbtie van het licht.

Daarom maken ze dus een gekleurde oplossing.

Stel je bepaald het fosforzuurgehalte: Je maakt hierbij een complex tussen fosfaationen en een molybdaatreagens. De kleur van je complex is blauw.

Wanneer je door deze blauwe oplossing een blauw lichtstraal laat gaan zal de blauwe oplossing een deel van het blauwe licht absorberen. Er kan dus een absorbtie gemeten worden.

Bij welke golflengte (respectievelijk: De kleur van het licht) is afhankelijk van de kleur van de oplossing.

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Jeffrey je kunt spectroscopie bedrijven met zichtbaar licht dus een kleurtje maar ook met IR of UV licht, dit is niet zichtbaar voor de mens zoals je wel zult weten.

Als een oplossing absorbeert in bv het IR gebied dan zie je een kleurloze oplossing.

Berichten: 857

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Ja dat weet ik wel...

Misschien wat ongemakkelijk uitgelegt :) , maar met licht bedoel ik gewoon wit licht.

En ik heb mijn uitleg alleen gebasseert op absorbtie spectroscopie door een cuvetje in de spectrofotometer te stoppen en te meten bij zichtbaar licht.

Maar bedankt voor de toevoeging.

Berichten: 152

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Oooh bedankt hoor, wist ik helemaal niet! Het is misschien een vervelende vraag, maar waarom absorbeert een kleurloze oplossing eigenlijk niet? Ik zou er geen enkele reden voor kunnen bedenken!

groetjes

stef.

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Een kleurloze oplossing is kleurloos in het zichtbaar licht, de oplossing absorbeert wel in het infrarood of ultraviolette deel van het spectrum licht

je kunthet niet zien omdat je ogen in dat gebied geen receptoren hebben

Berichten: 328

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Kleurloze oplossingen kunnen dus wel absorberen. Ze kunnen bijv UV of IR licht absorberen. Zie ook de post van Gerard.

Deeltjes absorberen alleen het licht van een bepaalde golflengte, dat geeft ook alles een kleur. Wanneer iets geen kleur heeft, absorbeert het dus geen licht dat wij kunnen zien, maar kan het bijv wel UV licht absorberen.

He, net te laat Afbeelding

Berichten: 152

Re: waarom een gekleurde oplossing?

inderdaad, in het practicum werken we eigenlijk altijd in het UV-gebied ofzo!

bedankt voor de hulp hé!

groetjes

stef.

Berichten: 120

Re: waarom een gekleurde oplossing?

JeffreyButer schreef:Stel je bepaald het fosforzuurgehalte: Je maakt hierbij een complex tussen fosfaationen en een molybdaatreagens. De kleur van je complex is blauw.

Wanneer je door deze blauwe oplossing een blauw lichtstraal laat gaan zal de blauwe oplossing een deel van het blauwe licht absorberen. Er kan dus een absorbtie gemeten worden.

Bij welke golflengte (respectievelijk: De kleur van het licht) is afhankelijk van de kleur van de oplossing.
Ik dacht dat de kleur van het geabsorbeerde licht steeds complementair is aan de kleur van de oplossing. Zou er hier dan geen oranje licht geabsorbeerd worden (vermits blauw complementair is aan oranje)?

En als een oplossing al een kleur heeft, dan is er toch al licht geabsorbeerd? Gaat deze oplossing dan nog meer licht absorberen en intenser worden van kleur? Is het zo dan vb een kleurloze oplossing lichtblauw gekleurd wordt en er dan door spectrofotometrie oranje lichtstralen geabsorbeerd worden, waardoor de lichtblauwe oplossing intens blauw gekleurd wordt, afhankelijk van de grootte van de absorptie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Ik dacht dat de kleur van het geabsorbeerde licht steeds complementair is aan de kleur van de oplossing. Zou er hier dan geen oranje licht geabsorbeerd worden (vermits blauw complementair is aan oranje)?
Een oplossing absorbeert licht waarvan de golflengte complementair is aan die van de kleur van de oplossing.

Een blauwe oplossing absorbeert dus licht waarvan de golflengte in het oranje gebied ligt.
En als een oplossing al een kleur heeft, dan is er toch al licht geabsorbeerd? Gaat deze oplossing dan nog meer licht absorberen en intenser worden van kleur?
De lichtabsorptie vindt plaats in het donker (in de spectrometer). Zou je dit in daglicht doen, dan krijg je geen correcte resultaten.

Berichten: 120

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Dan begrijp ik nog steeds niet waarom een kleurloze oplossing gekleurd moet zijn om licht te kunnen absorberen in zichtbaar licht. Kan iemand nog eens een poging wagen om het uit te leggen? Desnoods op het niveau van een 3jarige peuter, dan zal ik het misschien begrijpen.

Berichten: 162

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Bij absorptie wordt stralingsenergie omgezet in warmte: het materiaal wordt warmer. De moleculen waaruit de materie is opgebouwd gaan meer bewegen. Het blijkt echter dat elk stof alleen straling kan absorberen van bepaalde golflengten die karakteristiek zijn voor die stof. Zo absorbeert een rode stof vooral het blauwe licht uit opvallend (wit) licht. Het ongeabsorbeerde rode licht weerkaatst van de stof naar ons oog.

Voor het meten van de mate van transmissie, (is gekoppeld aan absorptie) wordt een cuvet met de vloeistof gevuld. Door de cuvet wordt monochromatisch licht gestuurd. Achter de cuvet wordt de intensiteit van het doorgelaten licht gemeten.

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Ik zal het proberen.

een kleurloze oplossing is nooit gekleurd :oops:

wit licht is een samenstelling van alle kleuren (regenboog)

een kleurloze oplossing absorbeert niet in zichtbare licht, dat wil zeggen alle licht gaat er door heen en blijft wit.

een een gekleurde oplossing die het oranje licht absorbeert haalt het oranje uit het witte licht en laat de rest van het witte licht door wat door je ogen wordt gezien als blauw licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Dan begrijp ik nog steeds niet waarom een kleurloze oplossing gekleurd moet zijn om licht te kunnen absorberen in zichtbaar licht. Kan iemand nog eens een poging wagen om het uit te leggen? Desnoods op het niveau van een 3jarige peuter, dan zal ik het misschien begrijpen.
Als een vloeistof kleurloos is, valt er dan licht van het zichtbare gebied te absorberen? Nee. Meet je dan iets? Nee, want je blijft 100% transmissie houden.

Simpel voorbeeld: heeft vensterglas een kleur? Nee, dit laat alle licht door. Zet ik nu een geel venster in dat kozijn. Dan zal je opvallen dat ineens alle blauwe voorwerpen zwart zijn. Waarom? Geel glas absorbeert het blauw uit het spectrum en laat alleen geel door. Hierdoor is er geen blauw licht meer over om door de blauwe voorwerpen weerkaatst te worden in je oogjes :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waarom een gekleurde oplossing?

Dit gooit wel heel erg door de war hoe een spectrometer werkt met hoe het oog werkt. Het oog is een bijzonder slechte detector voor spectrometrie. Het kan niet eens het verschil zien tussen een continu-spectrum van de zon, een combinatie van rood-groen-blauw in de juiste verhouding (bijvoorbeeld op een TV of van een TL buis), en een blauwe LED met een gele fosfor erin. Alledrie zien wij als wit.

Als we de verschillende versies van wit licht door een gekleurd voorwerp laten reflecteren dan zien we pas dat er verschil is. Zo werkt ook het tweekleurenvlakje op een bankbiljet.

Even terug naar de oranje vloeistof: het kan dus zijn dat die oranje doorlaat, maar het zou theoretisch ook zo kunnen zijn dat hij zowel geel als rood doorlaat, maar oranje tegenhoudt. Dat verschil kunnen onze ogen niet zien.

Reageer