Scriptie microbiologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Scriptie microbiologie

Ik ben 3de jaarstudent industrieel ingenieur richting biochemie (België). Wij moeten voor het labo microbiologie (60% van de punten) een scriptie maken. Ik ben dus op zoek naar tips ivm interessante onderwerpen. Dit kan heel breed zijn, als het maar met microbiologie te maken heeft. In mijn geval moet het iets te maken hebben met microscopie of kleuringstechnieken (negatieve kleiring, Smear-techniek, enkelvoudige kleuring, gram-kleuring) of identificatie van bacteriën (zetmeel- caseïne- gelatine- vethydrolyse, suikerfermentatie, TSI, API).

Ik ben dus op zoek naar iets echt intressants, eventueel actueel, recente ontwikkelingen, ... kortom iets boeiends tot enigszins met bovengenoemde te maken. Maar ik weet echt niet waar beginnen.

Alle hulp welkom en hartelijk dank bij voorbaat.

Berichten: 740

Re: Scriptie microbiologie

Op dit moment is de MRSA (Methicilline Resistente Staphylococcus Aureus) bacterie een heel actueel onderwerp, deze bacterie is resistent tegen vrijwel alle antibiotica, ik heb vorig jaar een onderzoek gedaan na verschillende protocollen die worden gebruikt bij een mogelijke MRSA infectie in een ziekenhuis, hier heb ik verschillende fouten in gevonden, en sommige protocollen hebben we geöptimaliseerd.

Op internet is een heleboel hierover te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Scriptie microbiologie

Meningokokbacterie is ook een interessante bacterie. Deze heeft alles te maken met nekkramp.

Legionella bacterie: ook interessant aangezien deze ook wel behoorlijke heftige ziektes veroorzaken.

MvG Ron

Berichten: 3

Re: Scriptie microbiologie

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.