Scriptie microbiologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Scriptie microbiologie

Ik ben 3de jaarstudent industrieel ingenieur richting biochemie (België). Wij moeten voor het labo microbiologie (60% van de punten) een scriptie maken. Ik ben dus op zoek naar tips ivm interessante onderwerpen. Dit kan heel breed zijn, als het maar met microbiologie te maken heeft. In mijn geval moet het iets te maken hebben met microscopie of kleuringstechnieken (negatieve kleiring, Smear-techniek, enkelvoudige kleuring, gram-kleuring) of identificatie van bacteriën (zetmeel- caseïne- gelatine- vethydrolyse, suikerfermentatie, TSI, API).

Ik ben dus op zoek naar iets echt intressants, eventueel actueel, recente ontwikkelingen, ... kortom iets boeiends tot enigszins met bovengenoemde te maken. Maar ik weet echt niet waar beginnen.

Alle hulp welkom en hartelijk dank bij voorbaat.

Berichten: 740

Re: Scriptie microbiologie

Op dit moment is de MRSA (Methicilline Resistente Staphylococcus Aureus) bacterie een heel actueel onderwerp, deze bacterie is resistent tegen vrijwel alle antibiotica, ik heb vorig jaar een onderzoek gedaan na verschillende protocollen die worden gebruikt bij een mogelijke MRSA infectie in een ziekenhuis, hier heb ik verschillende fouten in gevonden, en sommige protocollen hebben we geöptimaliseerd.

Op internet is een heleboel hierover te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Scriptie microbiologie

Meningokokbacterie is ook een interessante bacterie. Deze heeft alles te maken met nekkramp.

Legionella bacterie: ook interessant aangezien deze ook wel behoorlijke heftige ziektes veroorzaken.

MvG Ron

Berichten: 3

Re: Scriptie microbiologie

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Misschien moet ik iets meer specifiek zijn... Vermits ik het labo over microscopie, bacteriën en identificatie gemist heb moet het specifiek daarover gaan. Heb al wat opzoeking gedaan ivm de tips van Roy en Ron (waarvoor mijn dank!) maar het dwaalt al iets te ver van het onderwerp af: Legionella pneumophila, Meningokok, MRSA zijn inderdaad zeer interessante onderwerp maar sluiten helaas te weinig aan bij het onderwerp van de scriptie. Zijn er recent geen nieuwe technieken ontwikkeld in het domein van bacterie identificatie en/of microscopie en de problematiek daarrond of iets dergelijks? Of ergens iets met bacteriën die extreem moeilijk te identificeren of ontdekken zijn (door kleuring/microscopie). Dat is een beetje de richting die ik zoek

Alle reacties welkom en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Scriptie microbiologie

voedsel en kwaliteit

Misschien kun je dan meer zoeken in de richting van het verbeteren van verschillende detectie methodes of het in kaart brengen indentificeren van schillende bacteries bij bepaalde omstandigheden.

Misschien is een detectie methode op het gebied van het genetische materiaal van bacteriën een uitkomst. Lijkt mij nogal boeiend om dat in kaart te brengen.

MvG Ron

Berichten: 3

Re: Scriptie microbiologie

Waaw, dat is nu net wat ik zoek. Onderwerp past perfect en het is iets wat mij enorm aanspreekt/interesseert. Ik bouw hier zeker op verder!

Bedankt Ron!

Berichten: 365

Re: Scriptie microbiologie

wat betreft microscopie zou je dan kunnen kijken naar bv fluorecentiekleuring mbv antistoffen.

Reageer