[scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Heb de zoekmachine gebruikt maar deze vraag krijg ik nog niet gevonden.

Bereken de dichtheid van een 3,35 F salpeterzuuroplossing met massaprocent 19,0?

Snap hem niet. Heb eerst het opgeloste aantal mol HNO3 berekend = 0,6365 mol/l De molmassa = 63g. dus je hebt 40g. HNO3 en dan zit ik vast.

Bedankt!

Renee

(ik snap ook niet waarom ze mij hier op een Kine-opleiding met chemie lastigvallen :) )

Berichten: 328

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Bereken de dichtheid van een 3,35 F salpeterzuuroplossing met massaprocent 19,0?
3,35 F = 19 (m/m)%

3,35 F = 0,6365 mol/l

De molmassa = 63 g/mol

0,6365 mol x 63 g/mol = ..... gram en dat is je 19 (m/m)% van je oplossing.

Dan bereken je de totale massa. Die totale massa is dan 1 liter. Je weet het volume en je weet de massa, dan kun je de dichtheid berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Hoe heb je die 0,6365 berekend? Dat lijkt me niet juist! Zet in je berekening de eenheden er eens bij?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

19% van 3,35 mol/l (=3,35F) -> 0,6365 mol/l

klopt dat niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

massaprocent is nog lang geen molprocent :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Je concentratie is al 3.35 mol/liter. Dat mag je niet met het massapercentage vermenigvuldigen! Je massapercentage mag je alleen vermenigvuldigen met een totale massa.

totale massa * 19% = massa salpeterzuur.

Ik zet je opgave even om in iets heel anders.

mol salpeterzuur -> appel

liter oplossing -> fruitschaal

Je hebt een heleboel fruitschalen. 19% van alle gewicht aan fruit is appels. Er zitten 3.35 appels in elke fruitschaal. En elke appel weegt 63 gram. Hoeveel gewicht aan fruit zit er in elke fruitschaal?

Ik zeg wel eens vaker: zet er eenheden bij als je een bewerking uitvoert. Hier is dat ook nuttig, vooral als je erbij zet waar de hoeveelheden op van toepassing zijn.

Als we jouw 19% * 3.35 doen, en we zetten er de eenheden bij dan staat er:

19% appels per kilogram fruit * 3.35 appels per fruitschaal = 0.6365 appels kwadraat per fruitschaal per kilogram :) en dat was niet wat we zochten.....

Berichten: 16

Re: [scheikunde] vraagstuk over F en dichtheid

Ah ja... nu begrijp ik het!

Bedankt :)

Reageer