Zuivering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Zuivering

Beste mensen,

Ik ben bezig met een verslag op school dat gaat over het zuiveringssysteem in het menselijke lichaam. Daar komen een aantal begrippen in voor waarvan ik de betekenis in een groot aantal gevallen heb kunnen achterhalen. Er zijn alleen 4 begrippen waarmee ik blijf zitten. Jullie hulp is van harte welkom!

Het gaat om de volgende begrippen:

-influent

-effluent

en eventueel:

-interstitiëel vocht

-intracellulair vocht (volgens mij gaat het hierbij om het vocht binnen de cel. cytoplasma misschien???)

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,

Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zuivering

Influent betekent iets als "binnenkomende stroom" en effluent "uitgaande stroom" (beide in de context van vloeistoffen natuurlijk).

Intracellulair vocht is inderdaad "vocht" in een cel; je hebt ook intercellulair, dat is tussen de cellen in.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Zuivering

Interstitiëel vocht is het vocht dat zich in het interstitium bevind. Deze vochtstroom valt onder de extracellulaire vocht( vocht die zich buiten de lichaamscellen bevind). Het interstitium zorgt er voor dat de vochtbalans bij meercellige organismes goed in balans blijft. Zo heeft het organisme niet veel last van vochtschommelingen die niet goed zijn voor cellen.

MvG Ron

Berichten: 5

Re: Zuivering

Jongens hardstikke bedankt!!!

Reageer