Nicotinegehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Nicotinegehalte

Ik weet dat er al een aantal forums over nicotinegehalte zijn maar ik kom er niet echt verder mee. Ik doe mijn profielwerkstuk over de schadelijkeheid van sigaretten. Hiervoor wil ik een proef doen waarmee ik het nicotinegehalte kan bepalen. Ik zit maar op een simpele school zonder machines e.d. Ik heb dus een redelijk eenvoudige manier nodig hoe ik dit kan doen. Ik hoop zo dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Kus CyCy

Berichten: 592

Re: Nicotinegehalte

Is het niet beter om uit te gaan van waarden in de literatuur?

Ik denk dat er naar nicotinegehalte al een heleboel onderzoeken zijn gedaan.

Berichten: 660

Re: Nicotinegehalte

cycy mischien (nog) een tip:

neem contact op met avans ik heb er zelf emailtjes naar gestuurd en je krijgt best goed antwoord. het emailadres is: profielwerkstuk.ftn@avans.nl

en dan is dit nog een flyer die ik via de email van ze heb gehad:

Hoi Profielwerkstukkers!

De opleidingen Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemie, Milieukunde, Chemische Technologie, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde van Avans Hogeschool houden inloopmiddagen voor Profielwerkstukken over bètavakken!

Studenten en docenten helpen je dan persoonlijk op weg met je profielwerkstuk. Het is zelfs mogelijk om op afspraak experimenten uit te voeren in een van onze laboratoria. Ben je op zoek naar informatie over een biologisch, chemisch, milieukundig, of technisch onderwerp? Aarzel niet en kom gezellig langs, wij staan voor je klaar!

Wanneer?

Woensdag 23 november 2005

Woensdag 21 december 2005

Woensdag 25 januari 2006

Woensdag 22 februari 2006

Woensdag 22 maart 2006

Hoe laat?

Vanaf 14.00 tot 16.00 uur

Waar?

Avans Hogeschool

Lovensdijkstraat 63

4818 AJ Breda

* Vanaf de ingang brengen wegwijzers je naar de goede locatie!

Voor vragen en informatie kun je contact opnemen met:

Nicole van den Braak (profielwerkstukcoördinator Techniek)

npwcj.vandenbraak@avans.nl

mvg kevin (h5c 8-[ )

Berichten: 4

Re: Nicotinegehalte

haha kevin,

moet ik dan daar op avans die proef gaan doen...

denk je dat we daarvoor vrij krijgen?

en donderdag moet fase 2, en dus ook het onderzoek zijn afgerond....

beetje te weinig tijd!

Berichten: 660

Re: Nicotinegehalte

als je dit meld aan hulshof of je begeleider zal die er waarschijnlijk wel uitstel voor geven .. vd berg in ieder geval wel heeft hij gezegd .. 8-[

Berichten: 4

Re: Nicotinegehalte

jah maar eigenlijk zijn we toch al te laat....hebben jullie je proef al gedaan? en als we dan onze proef op avans kunnen doen, zijn we wel HEEEL DE DAG weg he

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Nicotinegehalte

CyCy schreef: Ik weet dat er al een aantal forums over nicotinegehalte zijn maar ik kom er niet echt verder mee. Ik doe mijn profielwerkstuk over de schadelijkeheid van sigaretten. Hiervoor wil ik een proef doen waarmee ik het nicotinegehalte kan bepalen. Ik zit maar op een simpele school zonder machines e.d. Ik heb dus een redelijk eenvoudige manier nodig hoe ik dit kan doen. Ik hoop zo dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Kus CyCy
Naar mijn idee komt de grootste schadelijkheid van sigaretten niet voort uit de nicotine, maar uit het teer en ongezonde verbindingen als NOx, CO, HCN die bij het roken worden gevormd. In het teer zitten de PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) die naast andere verbindingen in sigarettenrook kankerverwekkend kunnen zijn.

Je zou als simpel experiment een aantal sigaretten met een pompje op kunnen roken en de rook via een grote prop watten leiden. Met bijvoorbeeld ethyl acetaat kun je vervolgens het teer uit de watten extraheren. Na verdampen van de ethylacetaat kun je de hoeveelheid teer bepalen en berekenen hoeveel er per sigaret is gevormd. Je hebt hier wel een nauwkeurige weegschaal voor nodig, omdat er per sigaret maar zo'n 5-15 mg teer vrijkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Nicotinegehalte

Wat voor mogelijkheden hebben jullie op je school zelf? Je zou kunnen proberen om de nicotine te extraheren, en het gehalte te meten met bijvoorbeeld UV-absorptie. Je moet dan een ijklijn maken, dan kan je bepaling kwantitatief doen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nicotinegehalte

Tijdens het tweede jaar van mijn studie heb ik het nicotinegehalte van sigarettenrook bepaald door met behulp van een rookmachine en wasflessen een oplossing te maken, en daaruit de hoeveelheid te bepalen met potentiometrische analyse met een druppelende kwik elektrode..... Dat was een lang, ingewikkeld, duur, en vooral ontzettend smerig experiment....

Berichten: 89

Re: Nicotinegehalte

kheb een paar weken geleden nog het nicotinegehalte bepaald...

dit deden we met behulp van een stoomdestillatie...

de stoom neemt de nicotine mee.. en wordt mooi opgevangen.... vervolgens kun je de extincties bepalen bij 259, 236 en 282 nm... je hebt dan wel de formule:

Ecor= 1.059 (E259 - ((E236+E282)/2)) nodig

vervolgens kun je dan met E= k c d de concentratie uitrekenen... en vervolgens het percentage nicotine

je moet dan wel een precies voorschrift volgen en je moet natuurlijk de opstelling kunnen bouwen+ dat je de extinctie moet kunnen meten

Berichten: 19

Re: Nicotinegehalte

nicotine is een zwakke base, deze kan je uit de tabak halen met een sterke base.

Zelf heb ik nicotine in tabak onderzocht met alleen een GC.

Je weegt een hoeveelheid tabak af in een erlenmeyer voegt hier een hoeveelheid sterke base aan toe, en een oplosmiddel.

Het oplosmiddel wat ik heb gebruikt was hexaan met heptadecaan als interne standaard.

Dit geheel ongeveer een uur goed schudden.

De nicotine is nu opgelost in de hexaanlaag! Deze kan je meten op de GC.

Berichten: 2.035

Re: Nicotinegehalte

Er is ook een behoorlijk verschil tussen de hoeveelheid nicotine die in de tabak van bijv. een sigaret zit (staat op de verpakking), en de hoeveelheid die een roker daadwerkelijk binnenkrijgt (sowieso minder dan wat er in de tabak zit, maar kan ook schelen per roker!).... welke van de twee moet je weten CyCy?

Reageer