[scheikunde] Fluorescentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Fluorescentie

Hoi,

Ik moet maandag een practicum doen over Fluorescentie. Hierover heb ik nog enkele vragen. Ik zou graag willen weten welke type verbindingen in het algemeen Fluorescentie vertonen, en welke verbindingen de fluorescentie doen toenemen en welke afnemen. Ik weet wel dat sowieso dubbele bindingen en aromatische verbindingen de fluorescentie doen toenemen door hun gedelokaliseerde elektronen. Maar verder kan ik hier geen informatie over vinden. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen?

alvast bedankt,

Groetjes José

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Veel fluorescerende verbindingen zijn metaalcomplexen of mineralen, en de energieniveaus van de betrokken overgangsmetalen/actiniden/lanthaniden zijn zeer moeilijk te volgen.

Fluorescentie vereist (tenminste) 3 energieniveau's: een grondtoestand, een eerste, hoge, aangeslagen toestand, en een tweede, lagere aangeslagen energietoestand. Er vindt een stralingsloos verval van de hoge naar de lage aangeslagen toestand plaats. Het verval van daaruit naar de grondtoestand geeft dan een foton met een lagere energie dan het ingestraalde foton.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Fluorescentie vereist (tenminste) 3 energieniveau's: een grondtoestand, een eerste, hoge, aangeslagen toestand, en een tweede, lagere aangeslagen energietoestand.
Da's niet helemaal juist, als je het bedoelt in de context van elektronische niveaus. Je kan ook gewoon aanslaan naar de eerste aangeslagen elektronische toestand.

Praktisch gezien kan je fluorescentie vanaf die toestand alleen lastig waarnemen, aangezien deze exact dezelfde energie heeft als het exciterende foton.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Dat is een kwestie van definitie dan: ik dacht geleerd te hebben dat fluorescentie altijd bij lagere energie plaats vindt dan de aanslag. Als je dit ook fluorescentie wilt noemen heb je natuurlijk gelijk.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Hier vind je een prachtige interactieve animatie van wat er zoal kan gebeuren voor en tijdens fluorescentie, in een zogenaamd 'Jablonski-diagram'...

als Engels geen probleem voor je is staat hier een erg duidelijk verhaal over fluorescentie, en alles wat er mee te maken heeft Afbeelding

Edit: !#!%$^##% smilies

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Ik ben geen spectro proffesional maar ik heb geleerd dat "rigid molecules" = stugge moleculen? Fluorescentie vertonen. Dit zijn dus moleculen met dubbele benzeenringen en cyclische verbindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Fluorescentie

"rigid molecules" = stugge moleculen?
Meestal wordt dat als "star" vertaald 8-[

Dat is inderdaad een redelijke vuistregel: dubbele bindingen en gekoppelde л-systemen maken dat de elektronenstructuur gunstig is voor fluorescentie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Benzeenringen fluoresceren wel, maar gewoon verzadigde cyclische verbindingen niet, hoor!

Bovendien (de structuurchemicus in me moet even spreken) zijn verzadigde cyclische moleculen ook niet 100% star; zelfs cyclobutaan kan al bewegen, maar met een vijf- of zesring kunnen echt duidelijk verschillende conformaties worden gemaakt.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Daarom dus ook de vraagteken achter cyclische verbindingen in mijn post.

Maar het zullen dus stoffen met (dubbele)(gesubstitueerde)benzeenringen zijn die fluoresceren?

Maar waarom zal een stof als pyridine niet goed fluoresceren? Het ziet eruit als een star molecuul. Dit ook voor furan.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Ik adviseer je sterk de door mij gegeven links (zie boven) te bekijken.... hier staat echt ALLES over fluorecentie uitgelegd! Afbeelding

Een molecuul vertoont fluorecentie als er geen 'niet-stralende' route terug naar de grondtoestand is.... deze vormen van 'niet-stralend verval' zijn o.a.:

- warmte-afgifte

- botsing met en energie-overdracht aan een ander deeltje

- 'intersystem-crossing' naar de triplet-toestand

Je kan ELK molecuul aanslaan ('exciteren'), hierna zal echter maar een klein deel van de verbindingen fluorescentie vertonen! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Mooi geschreven. Ik denk echter dat men hier fluorescentie in niet-te-ver UV of in zichtbaar licht wordt bedoeld. En daarvoor moet een stof wel UV of zichtbaar licht absorberen. Dat is dan lang niet elke verbinding.

Als we alle fluorescentie toestaan kan ik nog toevoegen dat de techniek van Röntgenfluorescentiespectroscopie kan worden gebruikt als elementenanalyse, omdat dan de atomen (dus niet de moleculen) fluoresceren en daaraan kunnen worden herkend.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Fluorescentie

Eh ja, UITERAARD gaat het hele verhaal over UV/VIS, dat was uit vraagsteller's bericht al duidelijk, toch? 8-[

Reageer