[scheikunde] ijzercarbonaat maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] ijzercarbonaat maken

Ik moet voor school een zout maken en ik heb gekozen voor ijzer(II)carbonaat. De bedoeling is dit te maken uit 2 andere stoffen en precies uit te rekenen hoeveel je van elke stof nodig hebt als je 2 gram van ijzer(II)carbonaat wil.

Het is de bedoeling dat ik dit ga maken van natriumcarbonaat (Na2CO3 -) en ijzer(II)sulfaat (FeSO4.7H2O)

Hier komt de vraag:

Hoe reken ik dit precies uit? (ik weet wel wat van mol enzo)

En hoe ga ik om met het feit dat ijzer(II)sulfaat gekristaliseerd is en met wat moet ik dan rekening houden?

Alvast bedankt

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 48

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

Ik zou eerste berekenen hoeveel mol 2 gram ijzer(II)carbonaat is.

Daarna zou ik uit de reactievergelijking afleiden hoeveel mol nariumcarbonat en ijzersulfaat je nodig hebt.

En daarna dat weer omrekenen naar gram.

Je moet wel opletten dat je bij ijzersulfaat ook het water meerekend. Dat weeg je immers ook af.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

Ik hoorde dat ijzercarbonaat gaat oxideren met de lucht en dat is niet echt de bedoeling, omdat we een zuiver zout willen maken. Hoe moet ik dit oplossen?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 592

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

zuiverheid is relatief.

Hoe zuiver moet je eindproduct wel zijn?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

Zo zuiver mogelijk want dat is namelijk 1 van de punten die beoordeeld worden.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 541

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

het is natuurlijk afhankelijk van de tijd of je ijzer(2+) met zuurstof reageert mijns inziens zal dat wel mee vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

Ach als je je spulletje goed doet drogen en daarna parafilm over het petrischaaltje spant (of een ander bakje waar je ijzercarbonaat net inpast) kan er weinig gebeuren :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] ijzercarbonaat maken

Ik hoorde dat ijzercarbonaat gaat oxideren met de lucht en dat is niet echt de bedoeling, omdat we een zuiver zout willen maken. Hoe moet ik dit oplossen?
Je kan boven de büchnertrechter waarmee je het zout affiltreerd een omgekeerde trechter hangen waar stikstof uitstroomt. Het is wel zo dat wanneer je dit soort maatregelen gaat nemen je er ook zeker van moet zijn dat het ijzer(II)sulfaat niet geoxideerd is voordat je het gaat gebruiken. Ook moet je dan enige tijd stikstof door je oplosmiddel borrelen voordat je het gaat gebruiken.

Waarschijnlijk gaat de proef zonder al deze voorzorgsmaatregelen gewoon goed. Je moet er alleen niet te lang over doen, of een oplossing overnacht laten staan. Ook zal de droge stof minder oxidatiegevoelig zijn dan wanneer het nog nat is.

Reageer