terugtitreren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

terugtitreren

hallo mensen

1 ) weet iemand wat terugtitreren is? en kunt u dan misschien met een voorbeeld duidelijker maken.

2 ) waarom mogen we niet na deze reactie :CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq)  Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O(l) niet direct titreren?

3 ) waarom bij titratie mag geen buffer onstaan?

aub zo snel mogelijk reageren zodat ik verder kan gaan met mijn verslag.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: terugtitreren

Stel je voor: je hebt een gehalte van een stof dat je wil bepalen met bijvoorbeeld een titratie. Het probleem is alleen, dat de stof zelf niet goed te titreren is, om wat voor reden dan ook.

Met een terugtitratie kan dat dan vaak wel. Eerst voeg je een bekende hoeveelheid van een stof B toe die zorgt dat alle A (wat je wilt bepalen) wegreageert. Vervolgens doe je een terugtitratie, wat wil zeggen dat je bepaalt hoeveel B je teveel hebt.

Met een eenvoudige rekensom kan je dan bepalen hoeveel A je had: je weet exact hoeveel B je hebt toegevoegd, je weet hoeveel B je teveel had, dus is je A bekend.

2: wat wil je bepalen? de hoeveelheid calcium? welke titratie stel je voor?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 170

Re: terugtitreren

een voorbeeld hiervan is dus bepaling zuiverheid van marmer

zoals in vraag 2 8-[

CaCO3 (v) + 2HCl (overmaat)-->Ca2+ (aq) + 2Cl- (aq) + CO2 (g) + H2O + overschot overmaat van HCl

we voegen een exacte hoeveelheid HCl toe

Nu om te weten hoeveel marmer er juist aanwezig is gaan we de overschot HCl terugtitrerer met bvb NaOH

de formule is dus vt = v't' - v"t"

waarbij v't' de hoeveelheid toegevoegde HCl is en v"t" de hoeveelheid NaOH = overschot HCl

vraag 3 moet ik schuldig blijven ik dacht dat dat wel mocht.

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: terugtitreren

8-[ Het gaat erom dat niet alle CO2 eruit gaat

Berichten: 17

Re: terugtitreren

Beryllium schreef: Stel je voor: je hebt een gehalte van een stof dat je wil bepalen met bijvoorbeeld een titratie. Het probleem is alleen, dat de stof zelf niet goed te titreren is, om wat voor reden dan ook.

Met een terugtitratie kan dat dan vaak wel. Eerst voeg je een bekende hoeveelheid van een stof B toe die zorgt dat alle A (wat je wilt bepalen) wegreageert. Vervolgens doe je een terugtitratie, wat wil zeggen dat je bepaalt hoeveel B je teveel hebt.

Met een eenvoudige rekensom kan je dan bepalen hoeveel A je had: je weet exact hoeveel B je hebt toegevoegd, je weet hoeveel B je teveel had, dus is je A bekend.

2: wat wil je bepalen? de hoeveelheid calcium? welke titratie stel je voor?
het gaat erom calciumcarbonaatgehalte van de krijt te bepalen.

Berichten: 9

Re: terugtitreren

CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq)  Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O(l)


Deze reactie is een beetje vreemd, ik denk dat je geen flesje H3O+ gaat vinden ofzo. Daarom, welk zuur gebruik je concreet, anders kan ik je niet vertellen waarom je niet ineens mag titreren.

Berichten: 17

Re: terugtitreren

CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq)  Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O(l)


Deze reactie is een beetje vreemd, ik denk dat je geen flesje H3O+ gaat vinden ofzo. Daarom, welk zuur gebruik je concreet, anders kan ik je niet vertellen waarom je niet ineens mag titreren.
dat is zoutzuur, verkeerd getypd

Berichten: 9

Re: terugtitreren

Ik heb niet direct een idee waarom je niet rechtsreeks mag titreren, behalve dan dat het gewoon niet gaat.

Je vormt CaCl dat neerslaat als ik me niet vergis.

Weet je ook wát je juist gaat doen bij de terugtitratie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: terugtitreren

Farofaro schreef: Ik heb niet direct een idee waarom je niet rechtsreeks mag titreren, behalve dan dat het gewoon niet gaat.

Je vormt CaCl dat neerslaat als ik me niet vergis.

Weet je ook wát je juist gaat doen bij de terugtitratie?
Er blijft een deel CO2 achter in je monster als CO32-. Dat moet je er eerst uitkoken 8-[

Reageer