ijsblok smelten van 3x3x3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

ijsblok smelten van 3x3x3

Hoi,

hoe kun je berekenen wat de smelttijd is van een ijsblok van 3x3x3 m?

Deze ijsblok staat gewoon in de buitenlucht en onderhevig aan het weer! (behalve neerslag want staat onder tent)

Groeten,

Sam

Berichten: 170

Re: ijsblok smelten van 3x3x3

q-music 8-[ ;) ;) ;)

wil ook ook wel weten en deze 25000 opstrijken hahahaha

Ps het is niet alleen dat maar de bedoeling is te gokken wanneer de goudstaaf eruit valt. zit deze volkomen in het middelpunt. welk weer krijgen we, is deze onderhevig aan wind etc

grts

el blanco

Berichten: 22

Re: ijsblok smelten van 3x3x3

hallo,

ik denk dat je hiervoor bij mensen moet zijn die iets van fisica afweten. want dit heeft te maken met de warmtecapaciteit van het ijs en het goud. je moet ook de omgevingstemperatuur weten en zo voort.

ik denk dat je deze vraag beter stelt in www.wetenschapsforum.nl en bij het thema natuurkunde.

groetjes ;) en veel plezier me de prijsvraag 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ijsblok smelten van 3x3x3

  • De warmtecapaciteit van het ijs komt alleen in het geding als het ijs bij aanvang kouder is dan 0 graden. De temperatuur is niet gegeven, dus dat is lastig.
  • De energie die verder moet worden geleverd (veruit het belangrijkste) is om 25000kg = ca. 1.4 miljoen mol ijs te smelten. 8.4GJ, overeenkomend met de verbrandingswarmte van 250 m3 aardgas.
  • Als de ondergrond isolerend is, zal de bovenzijde eerder smelten en hoeft niet alles weg te zijn voordat het goud eruit valt.
  • De wind, luchtvochtigheid, en luchttemperatuur zijn van zeer grote invloed. Op een stormachtige dag met temperaturen van +10C gaat het smelten tig keer zo hard als op een windstille dag met een temperatuur van +5C.
Het wordt een pure gok. Geen fysica of chemie kan je hier helpen.

Reageer