scheitrechter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

scheitrechter

Hoi, ik ben nieuw hier en heb een vraagje over een scheitrechter 8-[

Ik begrijp niet echt hoe het werkt, en wat zou een alternatief voor een scheitrechter kunnen zijn (wat je in een derde wereld land zou kunnen gebruiken). Ik weet wel dat een scheitrechter twee niet mengbare stoffen scheidt, maar hoe precies?

Alvast bedankt ;)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: scheitrechter

Wachten tot er 2 lagen zijn ontstaan. Je kan daarna met het kraantje de onderste laag weg laten lopen. Dat is alles..

Zelf iets construeren kan ook, zolang je maar pas gaat 'scheiden' als de 2 lagen zichtbaar zijn. Je kan dus alleen stoffen scheiden die lagen gaan vormen.

Bijvoorbeeld olie en water.


Berichten: 2.399

Re: scheitrechter

Jep maar een scheitrechter wordt meer gebruikt om stoffen te extraheren uit een anderefase, door een stof toe tevoegen die niet mengt met de andere fase, maar wel een hoge affiniteit heeft voor het analiet. (goed beschreven in de link van gerard)

Een alternatief is solid phase extraction. Maar een scheitrechter is het goedkopere alternatief hier voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: scheitrechter

Dank je wel!! 8-[

Maar wat houdt solid phase extraction precies in? En is het niet beter om liquid-liquid extraction (LLE) te nemen??

Ik heb wel gezocht naar solid phase extraction en ik zag verschillende soorten.

Ik zag solid phase extraction cartridge op deze site ==>

Solid phase extraction cartridge

Weten jullie hoe dat in elkaar zit??

Is dit wel een goede alternatief ervoor?! Of heb ik andere materialen nodig voor solid phase extraction (die goedkoop zijn in derde wereld landen en makkelijk verkrijgbaar zijn)..?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 10

Re: scheitrechter

Scheitrechter is ook gewoon een van LLE. De trechter zelf is niets anders dan gewoon een flesje waarin je twee vloeistoffen schud die niet mengen. Alleen is er dan een handig kraantje aan gemaakt om de ene fase makkelijk van de andere te scheiden zonder dat je het allemaal hoeft over te pipetteren. Maar in principe kan het ook in een glazen fles, met teflon inlay in je dopje bijvoorbeeld, en dan een van de twee fases afpipetteren. Natuurlijk hangt het af van wat je wilt analyseren hoe schoon het glas van je fles moet zijn.

Reageer