[scheikunde] neerslagreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 65

[scheikunde] neerslagreacties

Hallo...ja ik ben weeral niet zeker van mijn stuk...en moet een neerslagreactie schrijven..ik zal nog eens proberen , hopelijk ben ik toch nie zoveel verkeerd!

Bereid het onoplosbare bariumcarbonaat uitgaande van een oplosbaar hydroxide en een oplosbaar zout.

Ba(OH)2 + Na2CO3 --------->BaCO3 + NaOH

Ik ga er dus vanuit dat je zelf een hydroxide moet kiezen en zelf een oplosbaar zout!? zo zie ik dat toch in de vraag! En dat je BaCO3 moet uitkomen

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neerslagreacties

je bent weer vergeten tellen 8-[

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

je bent weer vergeten tellen ;)
oei ok.. 8-[ wacht zal ik nu oplossen

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Ba(OH)2 +Na[/SUB]2CO3----> BaCO3 + 2 NaOH

Voila nu denk ik dat hij juist is'

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neerslagreacties

dat ziet er behalve dan de sub en sup foutjes perfect uit

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

ennas schreef: Ba(OH)2 +Na[/SUB]2CO3----> BaCO3 + 2 NaOH

Voila nu denk ik dat hij juist is'
oepsie ook de verkeerde subs gebruikt!

Nog eens opnieuw en leesbaar

Ba(OH)2 + Na2CO3 ---> BaCO3 + 2 NaOH

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

ennas schreef:
ennas schreef: Ba(OH)2 +Na[/SUB]2CO3----> BaCO3 + 2 NaOH

Voila nu denk ik dat hij juist is'
oepsie ook de verkeerde subs gebruikt!

Nog eens opnieuw en leesbaar

Ba(OH)2 + Na2CO3 ---> BaCO3 + 2 NaOH
Dus jij denkt dat mijn antwoordt op de vraag juist is?

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neerslagreacties

jep

Ba(OH)2 is een (matig) oplosbaar hydroxide

Na2CO3 is een oplosbaar zout

dus je hebt dit perfect aangepakt

en altijd eerst even tellen langs beide kanten van de pijl. Afbeelding

edit: typo

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Dante schreef: jep

Ba(OH)2 is een (matig) oplosbaar hydroxide

Na2CO3 is een oplosbaar zout

dus je hebt dit perfect aangepakt

en altijd eerst even tellen langs beide kanten van de pijl. Afbeelding

edit: typo
bedankt om dit even na te kijken... Ik vindt dit forum echt een hele goede uitvinding..jullie hebben natuurlijk veel meer kennis en willen personen helpen..maar willen niet gewoon de oplossing geven... en dat vind ik wel ok! Ik leer er zelf veel meer uit... en laat het niet zomaar voor mij doen... bedankt alvast om mijn reactie te bekijken..zo heb ik toch zekerheid over wat ik gedaan heb.. 8-[ Nu ng neerslag reacties en gasvormingsreacties zoeken die voorkomen in het dagelijkse leven..eerst eens gaan surfen ...

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Ik heb nog een vraagje , ik krijg hier zo een tekening waarbij twee ventjes rechtstaan en op hun trui staat van ieder van het ene ventje staat NO3 , bij het tweede rechtopstaande ventje staat Na.. de tekstballon van Na zegt ; ze gingen precies gelijk neer. Er liggen ng twee ventjes neer op het ene ventje staat Ag op het ander ventje Cl

De vraag luidt nu :welk soort reactie staat hier afgebeeld? wat zijn de reagentia ?welke zijn de eindproducten? Schrjf de reactievergelijkingen

Dit is mijn reactievergelijking NaCl + AgNO3 ---> AgCL ( die neerslaan) + NaNO3

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

ennas schreef: Ik heb nog een vraagje , ik krijg hier zo een tekening waarbij twee ventjes rechtstaan en op hun trui staat van ieder van het ene ventje staat NO3 , bij het tweede rechtopstaande ventje staat Na.. de tekstballon van Na zegt ; ze gingen precies gelijk neer. Er liggen ng twee ventjes neer op het ene ventje staat Ag op het ander ventje Cl

De vraag luidt nu :welk soort reactie staat hier afgebeeld? wat zijn de reagentia ?welke zijn de eindproducten? Schrjf de reactievergelijkingen

Dit is mijn reactievergelijking NaCl + AgNO3 ---> AgCL ( die neerslaan) + NaNO3
Dus mijn reagentia zijn NaCl + AgNo3

mijn reactieproducten AgCl + NaNO3

Berichten: 592

Re: [scheikunde] neerslagreacties

In orde.

Ik denk dat je het vast hebt.

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Dante schreef: In orde.

Ik denk dat je het vast hebt.
joepieee bedankt 8-[ kben helemaal opgelucht... alé ik heb nooit niet veel chemie gehad dus het begint te komen.. ;) .. Dus die ventjes die neerliggen zijn mijn neerslag en NaNO3 is mijn overgebleven niet neergeslagen reactieproduct.

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Hier nog een andere vraag...sorry dat ik je zo lastig val... maar ik kan zo blijven kijken naar die vragen.. er zijn ng twee vraagjes op te lossen, die ik natuurlijk zelf zal proberen op te lossen hé...

de vraag is : Door neerslagreacties kun je ongewenste ionen uit een oplossing verwijderen. Probeer een methode te vinden om ijzer(3+) ionen te verwijderen door een neerslagreactie. Doe hetzelfde voor calcium(2+) ionen.

Dit vond ik op het internet

Met neerslagreacties kun je bepaalde ongewenste ionen uit een oplossing verwijderen.

Je kunt een ionsoort uit een oplossing verwijderen door een oplossing van een zout toe te voegen. Dit oplosbare zout moet een ionsoort bevatten, die met de te verwijderen ionsoort een neerslag vormt...

dus ik zal bij mijn Fe(3+)ionen en bij mijn calciumionen een zout moeten toevoegen !

Ik zal eens proberen hé!

Berichten: 65

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Ok ik denk dat ik ene gevonden heb met Fe (3+) ionen

Fe + 3OH ----> Fe(OH)3 er ontstaat roestbruin gekleurd ijzer(3)hydroxide

Reageer