zijn harsen polymeren?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

zijn harsen polymeren?

Ik moet een werkje maken over natuurlijke polymeren. Bij de plantaardige polymeren bespreek ik al cellulose, zetmeel en natuurrubber. Ik zou daar nog graag iets over harsen bijzetten, maar ik kom nergens te weten of atrabische gom, terpentijn en colofonium polymeren zijn of enkel maar een mengsel van monomeren. Indien dit geen polymeren zijn, heeft er dan iemand anders een goed polymeeralternatief?

Bij de dierlijke polymeren bespreek ik chitine, collageen, keratine en DNA en RNA (zit natuurlijk ook in planten)

Kan iemand helpen??

Berichten: 161

Re: zijn harsen polymeren?

Arabische gam is net zo als zetmeel en cellulose een polysaccharide (polysuiker) alleen met een ander suiker structuurtje (D-galactopyranose...). Terpentijn is een mengsletje van wat hoog kokende oplosmiddelen

Harsen zijn over het algemeen laag moleculaire polymeren met vaak nog wat monomeer er in. Vaak harden harsen verder uit hoog moleculaire en/of vernette systemen door een hoge temp. of luchtzuurstof.

Je kan ook nog gluten, lignine, steenkool, en zand (anorganische natuurlijke polymeren) bespreken.

Berichten: 311

Re: zijn harsen polymeren?

Epoxy-harsen zijn er zat. Dat zijn allemaal polymeren.

Reageer