specifieke rotatie-optische zuiverheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

specifieke rotatie-optische zuiverheid

kan iemand me helpen en me vertellen hoe ik de specieke rotatie end e optische zuiverheid kan berekenen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

Bedoel je dat je een rotatie hebt gemeten en aan de hand van de literatuurwaarde voor de specifieke rotatie de enantiomere zuiverheid van je verbinding wil bepalen?

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

ik heb een labo gedaan

heb + en - enantiomeren gescheiden.

ik heb de draaiingshoek van deze enantiomeren gemeten. 5,26° en

-2,7°

hoe moet ik van hieruit de specifieke rotatie en de optische zuiverheid berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

Iets zegt me dat je een fout hebt gemaakt. Als beide enantiomeren zuiver zijn zouden je positieve en negatieve rotatie toch hetzelfde moeten zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

ja ik weet het. klopt niet helemaal. maar moet toch de specieke rotatie en de optische zuiverheid berekenen

Berichten: 541

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

je zult sowieso de literatuurwaarde nodig hebben van je stof om dit uit te rekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

  ik heb een labo gedaan

heb + en - enantiomeren gescheiden.

ik heb de draaiingshoek van deze enantiomeren gemeten. 5,26° en

-2,7°

hoe moet ik van hieruit de specifieke rotatie en de optische zuiverheid berekenen.
Wanneer je de rotatie onder dezelfde condities hebt gemeten als waarbij de literatuurwaarde is bepaald geldt:

gemeten hoek / specifieke draaiing (literatuurwaarde) x 100% = optische zuiverheid (e.e.)

Als de condities niet overeenkomen met de literatuurwaarde, dan kun je er bij relatief lage concentraties van uitgaan dat de gemeten draaiing recht evenredig is met de concentratie en de weglengte en kun je daarvoor corrigeren.
  Iets zegt me dat je een fout hebt gemaakt. Als beide enantiomeren zuiver zijn zouden je positieve en negatieve rotatie toch hetzelfde moeten zijn.
Niet volledig enantiomeer zuiver is natuurlijk niet per definitie fout. De splitsing is alleen niet perfect verlopen en voor volledige enantiomere zuiverheid moet je nog een aantal maal splitsen.

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

als ik het goed begrijp is het dan de draaiingshoek die ik heb gemeten delen door de literatuurwaarde? waar vind je die literatuurwaarde? het gaat over (-) en (+) fenylbarnsteenzuur. die specifieke rotatie is de literatuurwaarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

De specifieke rotatie kun je alleen zelf bepalen wanneer je gegarandeerd optisch zuiver materiaal hebt, deze waardes worden in de literatuur gegeven. Wanneer je materiaal niet geheel optisch zuiver is kun je de optische zuiverheid berekenen met de literatuurwaarde. Door inderdaad gewoon te delen.

Hier vind je de info die je zoekt. (succinic acid is hetzelfde als barnsteenzuur)

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

ik vind de literatuur waarde niet in die tekst

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

+48 ° bij c = 0.5 g/mL in aceton voor de (+)-enantiomeer.

tenminste, dat haal ik uit de tekst. :eusa_sick:

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

voor het (-) enantiomeer is het dan -48°C en wat als het een andere concentratie is?

1,946 g fenylbarnsteenzuur + 50ml isopropanol + 1,545g proline is de oplossing die gescheiden wordt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

meteora schreef: voor het (-) enantiomeer is het dan -48°C en wat als het een andere concentratie is?
Pas op! Het gaat hier niet om een temperatuur maar om een draaiingshoek. De concentratie zou redelijk lineair moeten gaan. Ook de weglengte speelt een rol bij de draaiing van het polarisatievlak. Het gaat totaal om het "aantal moleculen" dat een lichtstraal passeert voordat die naar buiten komt.

Het oplosmiddel zelf draait niet, maar kan denk ik wel een invloed hebben doordat het oplosmiddel rond het molecuul gegroepeerd wordt op een chirale manier, en ook doordat de configuratie van het molecuul in verschillende oplosmiddelen anders kan zijn.

Berichten: 25

Re: specifieke rotatie-optische zuiverheid

aceton is het oplosmiddel

Reageer