Emulsie stabiliteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Emulsie stabiliteit

Hallo allemaal,

Ik heb en vraagje,

Ik ben op zoek naar een methode om de stabiliteit van een emulsie (zelf gemaakte mayonaise) te testen. Het kan met High Resolution Ultrasonic Spectrometry.

Maar aangezien we bij ons op school niet de beschikking hebben over zo'n apparaat, vroeg ik mij af of iemand een simpelere methode weet om de stabiliteit van de emulsie te bepalen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Emulsie stabiliteit

Probeer eens een universiteit bij jou in de buurt.. Die hebben vaak wel zoiets staan...

Berichten: 2.035

Re: Emulsie stabiliteit

Het kan ook met turbidimetrie of met licht-verstrooiingstechnieken....

Berichten: 2

Re: Emulsie stabiliteit

Het is eigenlijk voor de eerste jaars en aangezien die nog geen theoretische kennis hebben op het gebied van emulsies, leek het mij handig om een eenvoudig ze een eenvoudig experiment te laten uitvoeren. Ik heb ook gehoord dat wanneer je bv een Olie / Water emulsie hebt met een O/W emulgator dat je die dan kan titreren met een W/O emulgator. De maat van de toegevoegde W/O hoeveelheid is dan een maat voor de stabiliteit van de emulsie.

(De emulgator die gebruikt is bij het maken van de mayonaise is eigeel)

Ik vraag me af of dit een betrouwbaar en goed uit te voeren methode is en of iemand hier misschien ook ervaring mee heeft.

Alvast bedankt

Berichten: 1

Re: Emulsie stabiliteit

Centrifugeren op hoge (regelbare) snelheid? Of is dit een heel dom antwoord?

Berichten: 2.035

Re: Emulsie stabiliteit

Ik ben bang dat dat niet zal werken.... bij centrifugeren zal zelfs de stabielste emulsie weer scheiden in de samenstellende delen :eusa_sick:

Berichten: 857

Re: Emulsie stabiliteit

Maar is de grootte van de centrifugale kracht niet een maat voor de stabiliteit?

Stabielere emulsie zal een grotere centrifugale kracht nodig hebben om te scheiden toch?

Berichten: 2.035

Re: Emulsie stabiliteit

Mee eens Jeffrey, maar dan zal je wel een centrifuge moeten vinden die relatief 'langzaam' draait.... mijn gedachten gingen uit naar de meeste in het lab gebruikte centrifuges, en die opereren bij duizenden rpm's.....

Voor mijn gevoel zal je gedurende zeer korte tijd bij hooguit honderd (of 50?) rpm moeten draaien wil je onderscheid kunnen maken tussen verschillende emulsies...

Als je zo'n centrifuge kan vinden is het de moeite van het proberen wel waard!

Alexio, het was dus ZEKER geen 'dom' antwoord, maar er zijn wat rand-condities :eusa_sick:

Berichten: 857

Re: Emulsie stabiliteit

Je kan ook de tijd meten die een emulsie er over doet om te scheiden. Je neemt dan het laagste toerental van de centrifuge en kijkt of je een verschil in tijd t.o.v. andere stoffen kan vinden. Je drukt de stabiliteit dan uit in seconden(?)

Maar The Herminator heeft wel gelijk je zal een laag toerental nodig hebben.

Of je moet zelf een manier bedenken om het toerental van de centrifuge omlaag te halen. Sleutelen?, Tandwiel overdracht via een roermoter?....Te moeilijk :eusa_sick: :P

Berichten: 2.035

Re: Emulsie stabiliteit

Slacentrifuge? :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Emulsie stabiliteit

Als je een maatkolf neemt en je gooit je emulsie erin tot de streep, kun je als functie van de tijd het aantal millimeters afgescheiden olie meten.

Is dat te simpel??

Berichten: 2.035

Re: Emulsie stabiliteit

Als principe kan het wel.... MAAR: de vraag ging over mayonaise, en dat is een erg stabiel goedje....dan zou 'jouw' proef een jaar of twee duren :eusa_sick:

We hebben het hier dus over relatief stabiele emulsies, die dus niet op een korte termijn zullen ontmengen....

Berichten: 857

Re: Emulsie stabiliteit

Dus we hebben en centrifuge nodig...Het enige wat dan nog kan is het werken met een metr de hand aangedreven centrifuge...of bouw een lp speler om tot een centrifuge Afbeelding :eusa_sick: Je hebt dan wel mooie instelbare lage toerentallen.

Berichten: 65

Re: Emulsie stabiliteit

Hoi,

Hier in het labo gebeurt dit grotendeels gewoon in de oven. Gesloten potje met emulsie bij 50°C. 1week komt overeen met 2jaar bij 20°C. Het is hier ook geen mayonaise maar olie in water, vloeibaarheid van waterachtig tot dikke houtlijm.

Ik geef dit maar mee ter info

Mvg

Niels

Reageer