Waarom gebruiken we PCR

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

Waarom gebruiken we PCR

Hallo iedereen! Ik zit met een vraagje over het nut van PCR. Ik ben hier al een tijdje bezig met het principe van PCR en ik begrijp het principe wel (de verschillende stappen enzo), maar ik zit voortdurend met een prangende vraag "Wat is nu eigenlijk het praktisch nut van PCR?" Ik weet wel dat er bij PCR een bepaalde sequentie (gelegen tussen de primers) geamplificeerd wordt, maar ik begrijp eigenlijk niet goed waarom het nodig is zoveel eenheden van dezelfde sequentie te hebben. Kunnen we dan niet werken met slechts 1 keer die sequentie? Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom we pcr kunnen gebruiken bij de diagnose van genetische ziekten. Bij pcr kiezen we toch onze primers zodat een bepaalde gen (gelegen tussen de primers) geamplificeerd wordt. dan weten we toch sowiezo wat de sequentie is van dat gen en dan kunnen we toch ook al zien of er in dat gen al dan niet een genetische afwijking is? Waarom dan nog een pcr uitvoeren?

Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom we als uitgangsmateriaal voor een pcr DNA gebruiken en bijvoorbeeld niet RNA kunnen gebruiken. Persoonlijk zou ik net het omgekeerd verwachten omdat in RNA de introns al verwijderd zijn. Heeft iemand hier misschien een antwoord op?

Alvast bedankt!

groetjes

Stef.

Berichten: 660

Re: Waarom gebruiken we PCR

heeft dit mischien nut :eusa_sick:

Wikipedia PCR

howstuffworks PCR

ik heb maar chemlvl 3 maar ik geloof dat er wel een paar antwoorden in staan ...

Berichten: 740

Re: Waarom gebruiken we PCR

Deze vraag is ook al een paar weken eerder gesteld, misschien kan je even met de zoekfunctie terug kijken.

Voor het opsporen van genetische afwijkingen (mutaties in het DNA) wordt vaak gebruikt gemaakt van een sequentie analyse. Hier wordt bepaald wat de base volgorde is van een gen. Voor de analyse uit te voeren en een 'grote' hoeveelheid DNA nodig van het gen, dit kan worden bereikt met behulp van PCR.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarvoor de PCR reactie een essentiële stap is.

Reageer