[scheikunde] reductoren en oxidatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] reductoren en oxidatoren

ik heb even een vraagje met betrekking tot reductoren en oxidatoren

Ik zit in het examenjaar van de havo en we hebben het nu met scheikunde over reductoren en oxidatoren, maar ik snap er echt niks van :eusa_sick:

hoe kan je nou zien of iets een reductor is of een oxidator, en wat beteken die termen?

kortom zouden jullie mij zoveel mogelijk kunnen uitleggen over reductoren en oxidatoren?

alvast bedankt! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

Heel simpel: een oxidator is een elektronenacceptor, daar gaan de elektronen dus naartoe, een reductor is een elektronendonor, die wil ze dus "kwijt". De oxidator moet altijd sterker zijn dan de reductor.

Zie volgend voorbeeld:

Een oplossing van Mohr's zout ((NH4)2SO4.FeSO4.6H2O) wordt getitreerd met kaliumpermanganaat (KMnO4).

Halfreacties:

Oxidator: MnO4- + 8 H3O+ + 5 e--> Mn2+ + 12 H2O + 0 e-

Reductor: Fe2+ + 0 e- -> Fe3+ + 1 e-

Totaalreactie: MnO4- + 8 H3O+ + 5 Fe2+ -> Mn2+ + 12 H2O + 5 Fe3+

Kaliumpermanganaat is dus gereduceerd door het ijzer (negatiever geworden: Mn7+ -> Mn2+)

Ijzer is geoxideerd door het kaliumpermanganaat (positiever geworden: Fe2+ -> Fe3+)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

En om Stefan nog wat verder wegwijs op het internet te maken:

G :eusa_sick: :P gle:

'oxidation' : 11 miljoen hits

'reduction': 166 miljoen hits

'oxidator', pagina's in het Nederlands: 644 hits

'reductor', pagina's in het Nederlands: 744 hits

Chemieforum:

'oxidator': 83 topics

'reductor': 64 topics

Dus Stefan, alhoewel FsWd's verhaal alles duidelijk uitlegt, kan je dus als je wilt nog jaaaaaren doorgaan met het verzamelen van achtergrond-informatie over oxidatoren/reductoren :P

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

FsWd schreef: Heel simpel: een oxidator is een elektronenacceptor, daar gaan de elektronen dus naartoe, een reductor is een elektronendonor, die wil ze dus "kwijt". De oxidator moet altijd sterker zijn dan de reductor.
Je kan de sterkte van oxidator en reductor niet onderling met elkaar vergelijken!

Een redoxreactie vindt plaats als de oxidator sterker is dan de geconjugeerde oxidator van de gebruikte reductor.

Dus in het voorbeeld van permanganaat met ijzer(II):

MnO4- is sterkere ox dan Fe3+

Berichten: 55

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

FsWd schreef: Heel simpel: een oxidator is een elektronenacceptor, daar gaan de elektronen dus naartoe, een reductor is een elektronendonor, die wil ze dus "kwijt". De oxidator moet altijd sterker zijn dan de reductor.

Zie volgend voorbeeld:

Een oplossing van Mohr's zout ((NH4)2SO4.FeSO4.6H2O) wordt getitreerd met kaliumpermanganaat (KMnO4).

Halfreacties:

Oxidator: MnO4- + 8 H3O+ + 5 e--> Mn2+ + 12 H2O + 0 e-

Reductor: Fe2+ + 0 e- -> Fe3+ + 1 e-

Totaalreactie: MnO4- + 8 H3O+ + 5 Fe2+ -> Mn2+ + 12 H2O + 5 Fe3+

Kaliumpermanganaat is dus gereduceerd door het ijzer (negatiever geworden: Mn7+ -> Mn2+)

Ijzer is geoxideerd door het kaliumpermanganaat (positiever geworden: Fe2+ -> Fe3+)
hey FsWd is het zo niet simpeler wat betreft de halfreacties :

reductie:1 (MnO4- + 8H+ => Mn2+ + 2e- + 4H2O)

oxidatie : 5(Fe 2+ + 1e- => Fe3+)

Optellen : MnO4- + 8H+ + 5Fe2+ => Mn2+ + 4 H20 + 5 Fe3+

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

H+-ionen komen nu eenmaal niet voor in een oplossing, ze zijn altijd gebonden aan water, wat H3O+ geeft.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

H+-ionen komen nu eenmaal niet voor in een oplossing, ze zijn altijd gebonden aan water, wat H3O+ geeft.
H+ mag gewoon op de havo hoor!!!... maakt het volgens mij wat makkelijker

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

Zal best, maar het is gewoon fout; het is namelijk gewoon niet wat er gebeurt. Als jij appels aan het plukken bent, zeg ik toch ook niet dat jij bananen aan het eten bent? Daarbij, ik ben het voortgezet onderwijs gelukkig allang ontgroeid :eusa_sick:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] reductoren en oxidatoren

Bovendien loopt deze reactie niet zonder water :eusa_sick:

Op mijn HAVO deden ze alleen aan H3O+...

Reageer