koperoxide oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

koperoxide oplossen

Ik doe het volgende experiment:

Ik dompel een koperen muntje in kleurloze huishoudazijn en observeer. Er gebeurt vrij weinig. Nu los ik wat keukenzout op in de azijn en dompel weer het muntje onder. Na enkele seconden verdijnt de koperoxide aanslag en wordt het muntje mooi schoon.

Spoel ik vervolgens het muntje goed af met water, dan blijft het muntje lange tijd schoon. Laat ik het echter opdrogen met de azijn-keukenzoutoplossing erop, dan vormt er zich een groene aanslag.

1. Hoe helpt het keukenzout de koperoxide oplossen en welke reactievergelijking hoort hierbij?

2. Wat is die groene aanslag (molecuulformule?) ?

Berichten: 3.145

Re: koperoxide oplossen

Het chloride zorgt er voor dat het koper veel sneller oxideert, door vorming van een complex.

Zonder het chloride moet de volgende reactie plaats vinden:

Cu --> Cu2+ + 2e

Zuurstof uit de lucht is de oxidator.

Bij het oplossen van CuO (de aanslag op de munt) wordt de O2- door het zuur geneutraliseerd tot H2O. Omdat je een zwak zuur gebruikt gaat dit erg langzaam.

Zodra je chloride in de oplossing doet, vormt zich het complex CuCl42-. Bij hoge concentratie van chloride wordt de vorming van dit complex sterk bevorderd.

Zowel de redox reactie als het oplossen van het CuO gaan nu veel sneller.

De groene aanslag die je krijgt is basisch koperchloride, verontreiningd met acetaat.

Berichten: 115

Re: koperoxide oplossen

toch een kleine opmerking

bij het oplossen van CuO is er geen sprake van Cu -> Cu2+

het is gewoon een reactie CuO + 2H+ -> Cu2+ + H2O

chloride zorgt inderdaad voor complexatie van Cu2+ en dijft de reactie naar rechts

greetz,

steven

Berichten: 3.145

Re: koperoxide oplossen

ddd schreef: toch een kleine opmerking

bij het oplossen van CuO is er geen sprake van Cu -> Cu2+

het is gewoon een reactie CuO + 2H+ -> Cu2+ + H2O

chloride zorgt inderdaad voor complexatie van Cu2+ en dijft de reactie naar rechts

greetz,

steven
Waar zeg ik dat oplossen van CuO een redox reaktie is, waar koper(0) naar koper (II) wordt omgezet? Het verhaal over zuurstof uit de lucht, werkend als oxidator gaat alleen op voor het eerste deel. Bij CuO is er gewoon sprake van een zuur/base reactie en verder niets. Bij aanwezigheid van chloride ionen gaat dit echter wel een stuk sneller vanwege de genoemde complexvorming.

Berichten: 115

Re: koperoxide oplossen

woelen schreef:
ddd schreef: toch een kleine opmerking

bij het oplossen van CuO is er geen sprake van Cu -> Cu2+

het is gewoon een reactie CuO + 2H+ -> Cu2+ + H2O

chloride zorgt inderdaad voor complexatie van Cu2+ en dijft de reactie naar rechts

greetz,

steven
Waar zeg ik dat oplossen van CuO een redox reaktie is, waar koper(0) naar koper (II) wordt omgezet? Het verhaal over zuurstof uit de lucht, werkend als oxidator gaat alleen op voor het eerste deel. Bij CuO is er gewoon sprake van een zuur/base reactie en verder niets. Bij aanwezigheid van chloride ionen gaat dit echter wel een stuk sneller vanwege de genoemde complexvorming.
sorry daarvoor :eusa_sick:

ik was in de war omdat in de oorspronkelijke vraag het eerste deel over het oplossen gaat

en het tweede deel over de oxidatie, excuus.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: koperoxide oplossen

Nu het hier toch gaat over chloride... :

Cl- kan base, reductans en ligand zijn. Steeds is chloride hierin zwak.

Waarom het een zwakke base is weet ik, dit is namelijk omdat het de geconjugeerde base is van HCl, dit is een sterk zuur, dus de base is zwak. Maar de verklaring waarom het ook een zwak reductans en ligand is weet ik niet. Het zal wel allemaal met elkaar te maken hebben zeker. Verbanden... [!]

Kan chloride als katalysator gebruikt worden in een chemische reactie ? Waarom wel of waarom niet ?

Groetjes,

stef

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: koperoxide oplossen

Waarom het een zwakke base is weet ik, dit is namelijk omdat het de geconjugeerde base is van HCl, dit is een sterk zuur, dus de base is zwak.
Is dat niet een cirkelredenering?

Waarschijnlijk moet je het bij deze vraag zoeken in het feit dat Cl- een edelgasconfiguratie heeft waar hij best blij mee is (zie de oxidatiepotentiaal) en het dus niet erg noodzakelijk vindt om interacties met andere moleculen/atomen/ionen aan te gaan: H+ (sterk zuur), metaalionen (zwak ligand).

Omdat chloride-ionen relatief niet bijzonder goede liganden zijn worden juist de chlorides van metaalionen vaak gebruikt als uitgangsstof voor de synthese van (organo)metaalcomplexen. Je kunt ze gemakkelijk voor iets anders vervangen.
Kan chloride als katalysator gebruikt worden in een chemische reactie ? Waarom wel of waarom niet ?
Als het chloride-ion niet graag interakties aan gaat met ander moleculen en zich eigenlijk wel prima voelt, wat zegt dit dan over de katalytische mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: koperoxide oplossen

Waarom het een zwakke base is weet ik, dit is namelijk omdat het de geconjugeerde base is van HCl, dit is een sterk zuur, dus de base is zwak.
Is dat niet een cirkelredenering?

Waarschijnlijk moet je het bij deze vraag zoeken in het feit dat Cl- een edelgasconfiguratie heeft waar hij best blij mee is (zie de oxidatiepotentiaal) en het dus niet erg noodzakelijk vindt om interacties met andere moleculen/atomen/ionen aan te gaan: H+ (sterk zuur), metaalionen (zwak ligand).

Omdat chloride-ionen relatief niet bijzonder goede liganden zijn worden juist de chlorides van metaalionen vaak gebruikt als uitgangsstof voor de synthese van (organo)metaalcomplexen. Je kunt ze gemakkelijk voor iets anders vervangen.
Kan chloride als katalysator gebruikt worden in een chemische reactie ? Waarom wel of waarom niet ?
Als het chloride-ion niet graag interakties aan gaat met ander moleculen en zich eigenlijk wel prima voelt, wat zegt dit dan over de katalytische mogelijkheden?
Slechte katalysator ?

Berichten: 41

Re: koperoxide oplossen

volgens mij is koperchloride CuCl geen bese maar een zout.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: koperoxide oplossen

Tuurlijk, maar Cl- is de geconjugeerde base van zoutzuur :lol:

Reageer